Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Lenka|23.6.2014


Dobrý den,je pokutovatelná situace, když je na textilním výrobku tkaný štítek s názvem "Lycra" a my jsme dodatečně ještě připevnili etiketu s překladem "Lycra=Elastan"? Může původní štítek od výrobce s nesprávným označením zůstat nebo jej musíme odstřihnout? Děkujeme za odpověď

V tomto případě nelze jednoznačně odpovědět. Správné označení na etiketě s materiálovým složením má být elastan. Záleží jak je etiketa konkrétně provedena, jakou informaci spotřebitel dostal. Zda je označení připevněno k výrobku jak má, zda je česky, atd… toto není z vašeho dotazu jasné. Pokud to řešíte druhou samostatně připevněnou etiketou, je to varianta řekněme ne zcela obvyklá. Osobně bych místo toho doporučil připevnit etiketu se správným složením…
Ing. Petr Nasadil, vedoucí akreditované zkušební laboratoře, TZÚ

Zuzana|20.6.2014


Dobrý den, začínám podnikat na ŽL. Navrhuji si sama oděvy a pak je šiji. Zatím jsem nezačala prodávat, protože pořád sháním informae, co všechno bych měla mít a splnovat, abych nedělala něco špatně. Četla jsem, že textilní etiketa musí obsahovat: Název výrobce, velikost oděvu, složení materiálu, prací symboly. Četla jsem si u Vás o tom informace, akoupila jsem si ČSN EN 13402-1, 2, 3 brožůry a stejně z toho nejsem moc chytrá a spíše zmatená a bojím se vůbec do toho jít. M"žete mi prosím pomoci a vysvětlit nějak jednoduše, co tedy musím splnovat, abych mohla šít oděvy a prodávat? Co by měla obsahovat textilní etiketa, zda musím ještě zvlášt informovat o něčem jiném zákazníka apod? U vás jsem našla ještě Odborná specifikace R, B, nebo E Velikosti oděvů - v těch mých brožurách není vůbec nic o velikostech jako jsou 34, 36, 38, 40...tak nevím zda se u nás vůbec mohou používat a ani tedy jaké jsou k ním určeny míry. Našla jsem tam jen písmena XS, S, M, L, .., ale ty se zase určují jen podle obvodu přes prsa a to se mi zdá divné, u žen jsou důležité přece i boky a pas, bez těchto informaci nevím jak šít. A kdyžzákaznice bude vědět velikost př. M, tak ji to nemusí sedět přes boky, nebo ne? Dále používám úplety a ty se hodně natahují... MOhla bych tedy použít značení velikosti dvěmi písmeny jako S/M apod? A jak se měří takové natehovací materiály? př. pokud je to velikost S a ta má mít přes prsa 82-90cm a to moje oblečení má jen př.78cm, ale nemůže se nosít nenatáhlé, musí obepínat postavu, tak ji můžu dát velikst S? Prosím moc moc o vaše rady, nevím na koho se obrátit a vše co jsem si přečetla není až tak srozumitelné pro mě. Děkuji

Dobrý den,
Obecně se dá říct, že je třeba respektovat zákon 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele. Tam je paragraf 10 (Informační povinnosti) o požadavcích na značení výrobků. Od toho se odvíjí další kroky. Konkrétní způsob značení např. údržby lze dělat různě, stejně tak značení velikosti lze řešit volitelně např. s využitím normy ČSN EN 13402…
Z hlediska materiálového složení je třeba popsat výrobek dle Nařízení 1007/2011, více lze nalézt na našem webu.
Konkrétní informace závisejí i na tom o jaký výrobek se jedná, k čemu je určen atd, atd… nelze poskytnout univerzální odpověď. Doporučil bych navštívit některé z našich školení.
Ing. Petr Nasadil, vedoucí akreditovné zkušební laboratoře

Frmi|19.6.2014


Dobrý den, kupovala jsem si halenku, ale nezdál se mi materiál na ramenou, byl takový trošku ošuntělý. Prodavačka mi pohotově nabídla slevu a já jsem si zboží koupila. Nicméně, halenka je zdobená kamínkama swarovski, které jsou velmi ostré a způsobují zatrhávání a žmolky na haleně. Zkoušela jsem po vzoru kamínků přejet zápěstím a zůstaly mi na kůži škrábance. Halenu jsem měla jedenkrát na sobě, protože to byl dárek. Po té, co jsem ji vysvlékala se kamínky pozatrhávaly a kolem dekoru vypadají šaty jako několikrát prané a tisíckrát nošené.Po 14 dnech od zakoupení jsem je jela reklamovat. Reklamaci mi zamítli. Jsem z toho zoufalá. Nedovedu si představit jak by šaty vypadaly kdybych je opravdu nosila denně a prala je.Předem děkuji za každou radu.

Dobrý den, asi bude zapotřebí halenku poslat s kopiemi všech dokladů na TZÚ. My se podíváme a sdělíme co s tím. Dále bude také dobré použít dopis pro informaci, pokud jej nemáte tak se ozvěte, prosím.
Vladimír Štork, soudní znalec TZÚ

Olga Tkáčová|16.6.2014


Dobrý den, koupila jsem potah na matrace zn. Sanitized, výrobce Dřevočal s.r.o. U výrobku je štítek s informací, že byl výrobek ověřen Vaším ústavem. Je možné ověřit, zda jsou výrobky skutečně u Vás cetrifikovány a vyrobeny z materiálu dle švýcarské technologie sanitized? Děkuji Tkáčová

Přeji pěkný den,
Předmětem hodnocení materiálů používaných na matrace Dřevočal je jejich zdravotní nezávadnost. Ta byla na certifikovaných materiálech prokázána. Technologie výroby, materiálové složení popř. další užitné parametry nebyly předmětem hodnocení, nebyly klientem požadovány a nejsou ani povinně vyžadovány k hodnocení nějakou českou technickou specifikací. V certifikátu a dalších dokumentech jsou materiály označeny tak, jak je deklaruje zákazník.
Zdraví
Ing. Svatava Horáčková, vedoucí COV

Lenka|9.6.2014


Dobrý den, obracíme se na Vás s žádostí o radu. U plavek máme české označení materiálu, ovšem jelikož se jedná o dovoz z Německa, slovo podšívka je označena na tkané etiketě pouze slovy futter/lining. Musí být i tyto pojmy přeloženy do češtiny, např. na papírové etiketě připevněné ke zboží? Děkujeme za odpověď

DObrý den, domnívám se, že ANO. Ing. Petr Nasadil, Vedoucí AZL, TZÚ

vendy|5.6.2014


Dobrý den, před rokem jsem si koupila černé boty Rieker -cena 1.549,-Kč. Boty mi barví nohy, ponožky i punčochy. Když jsem chtěla zboží vrátit, že boty barví, že je nosím tím pádem minimálně, prodavačka mi je odmítla vzít zpět, že prý je to normální, že je to kůže. Tvrdila mi, že prý si je mám uvnitř nastříkat lakem na vlasy a neobtěžovat. ?? Tak nevím?? Poradíte?? Nemám v ruce nic, ani potvrzení o odmítnutí reklamace. :-(( Děkuji.K.

Dobrý den,
V první řadě je důležité, aby reklamace byla vyřízena v souladu s občanským zákoníkem. Máte právo na uplatnění reklamace a máte právo na to, aby byla prodejcem vyřízena (byť zamítavě). V případě, že se toto nestane, kontaktujte Českou obchodní inspekci. Z hlediska stálobarevnosti obuvi doporučuji kontaktovat laboratoř AZL Otrokovice (ing. Štachová), která se zkoušením obuvi dlouhodobě zabývá a určitě vám poradí. www.azl.cz. Ing. Petr Nasadil, TZÚ

Lenka|29.5.2014


Dobrý den, děkujeme Vám za cenné rady a vyjádření, velmi nám pomohly. Obracím se na Vás ještě se dvěma dotazy. Jaký je oficiální český název materiálu lycra a micromodal. Někteří distributoři ponechávají variantu s písmenem c, tj. lycra a micromodal, a jiní uvádějí variantu s písmenem k, tj. lykra a mikromodal. Děkujeme za odpověď.

Dobrý den, materiálové složení na výrobcích musí být označováno dle Nařízení EU č. 1007/ 2011. Příloha 1 Nařízení obsahuje seznam názvů textilních vláken. Pokud nenaleznete vlákno v seznamu, nemůžete označení použít. Lycra je, tak jako třeba spandex, pouze obchodní název, správné označení je elastan. Dále je v seznamu modal, ne micromodal. Celé nařízení najdete ke stažení na http://www.tzu.cz
Ing. Ivana Halamová,TZÚ
 

Lenka|26.5.2014


Dobrý den, obracíme se na Vás s několika dotazy. Jsme specializovaná prodejna s dámským, pánským a dětským prádlem. Od distributora nakupujeme kalhotky z Itálie, jsou dodávány v krabičkách, na nichž je uveden český překlad materiálu a označení distributora. Z důvodu úspory prostoru jsme kalhotky vybalili z krabiček a v případě zakoupení jsou vysvětlivky s českým překladem materiálu a údaji o dovozci přidány k paragonu. Je toto řešení přípustné nebo musí být i v okamžiku nabídky zboží tyto údaje k dispozici, např. nalepení námi vytvořeného papírku s českým překladem přímo na zboží? Dále jsme zjistili, že u plavek, které prodáváme jako set, je materiálové složení se symboly ošetřování pouze na kalhotkách, nikoli na podprsence. Stačí označení na 1 kuse soupravy? Obdobná situace nám vznikla u pyžam. U dříve zakoupeného zboží je materiálové složení, symboly ošetřování, označení výrobce pouze na kabátku, nikoli na kalhotech. Stačí označený pouze 1 kus v soupravě nebo musí být označené oba? A pokud bychom nalepili námi provizorně vyrobené štítky na kalhoty, bude to dostatečné? Musí být u podprsenky označen materiál rubní a lícní strany zvlášť? Na štítku zboží je uveden výrobce, např. Ruko, Lamido. Musí tam být napsána celá adresa výrobce nebo distributora včetně ulice? Po dodání podprsenek značky Lormar z Itálie jsme zjistili, že toto zboží nesmírně zapáchá. Je tato zjištěná vada předmětem reklamace? Můžeme brát odpovědi na kladené otázky za oficiální pro případ kontroly ČOI? Děkujeme za odpověď

Otázka 1 - Od distributora...
Odpověď 1
Vámi popsané řešení není přípustné. Informace o materiálovém složení textilního výrobku, pokud podléhá povinnosti uvádět značení, musí být v okamžiku prodeje pevně spojena s výrobkem. Obecně platí, že označení musí být trvanlivé, snadno čitelné, viditelné a přístupné. Více informací lze nalézt k výkladu Nařízení 1007, které najdete na našich www stránkách: http://www.tzu.cz/narizeni-ep-o-novem-znaceni-textilnich-vlaken-CZ12607
Otázka 2 - Dále jsme zjistili...
Odpověď 2
Výklad může být trochu sporný (viz. otázky a odpovědi), ale domnívám se, že ano – pokud je prodávána jako set a pokud mají obě části stejné materiálové složení. Domnívám se, že situace je podobná jako příklad v otázkách a odpovědích s rukavicemi…
Otázka 3 - Obdobná situace....
Odpověď 3 - viz. předchozí odpověď
Otázka 4 - Musí být u podprsenky ...
Odpověď 4 - U korzetářských výrobků ...
Otázka 5 - Na štítku zboží je uveden ...
Odpověď 5 - zákon 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele v § 10 říká: (1) Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny
a) označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, názvem výrobku, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití,  Detaily jak konkrétně označení provést nejsou uvedeny. Takže si myslím, že by to mělo vyplynout z povahy výrobku. Dle mého názoru by to mělo být u běžných textilních výrobků postačující. Toto se ale netýká třeba textilních hraček či ochranných oděvů na které se vztahuje ještě další legislativa.
Otázka 6 - Po dodání podprsenek ...
Odpověď 6 - Pokud je zápach nesmírný, tak rozhodně ano J. Pokud výrobce neuzná tuto vadu, je třeba postupovat formou soudního sporu a k ohodnocení pachu bude s velkou pravděpodobností přizván soudní znalec.
Otázka 7 - Můžeme brát odpovědi ...
Odpověď 7 - Právní názor Textilního zkušebního ústavu může být brán jako názor soudně znaleckého ústavu. Není možné ho považovat za výklad práva. K tomu je oprávněn pouze soud.

Kristýna|23.5.2014


Dobrý den, koupila jsem si džíny , byly celkem drahé (3000 Kč), po prvním vyprání se vytáhly a nesedí mi (plandají na mě). Prala jsem na teplotu, která byla uvedena v pracích symbolech na džínách. Vztahuje se na tento problém reklamace. Džíny se mi jinak velmi líbí, pouze bych je potřebovala vyměnit za menší číslo. Děkuji za odpověď

Nesetkala jsem se s vytáhnutím džín po praní, ale při nošení a toto není důvod k reklamaci. Po praní se obvykle „stáhnou“.  Ing. Elen Klašková, TZÚ

Dana|11.5.2014


Dobrý den. Na začátku března jsem si koupila tmavé džíny. Ty mi obarvily kožené boty a kabelku. Chystám se je jít zreklamovat. Chci se zeptat, zda když si kupuji tmavé džíny, mám počítat s tím, že než je párkrát vyperu, že budou barvit, nebo už to, že od začátku barví, je bráno jako kazové zboží? Jak se v tomto případě bránit? Je totiž strašně omezující stále myslet na to, že mám tmavé džíny a ty mi mohou obarvit spoustu dalších věcí, ze kterých tu barvu už nedostanu. Výrobce se nejspíš chrání tím, že na džíny dá štítek, kde je anglicky napsáno, že k těmto džínům by si člověk neměl brát bílé či světlé oblečení... Mně konkrétně tmavé džíny zabarvily tmavě šedé boty a kabelku ve stejné barvě. Nosím hlavně tmavé džíny a už jsem bezradná, kde je nakupovat. Dají se rozpoznat kvalitní od nekvalitních ještě než si je člověk koupí? Mockrát děkuji za odpověď.

Jestliže nějaká textilie zabarvuje cokoliv jiného, obvykle to není vlastnost materiálu, ale spíše vada. Pokud je potřeba výrobek před použitím nějak „dodělat“, pak musí výrobce – prodejce na tuto skutečnost před zaplacením upozornit (např. kolikrát vyprat a jak). Český jazyk je legislativní požadavek zákona o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. , v platném znění. Upozornění v angličtině není pro český trh. Reklamujte a při neuznané reklamaci se obraťte o pomoc na soudního znalce z oboru textil.
Pokud na výrobku nebudou jakékoliv poznámky o možnosti zabarvování, pak by neměl barvit. Vyvarujte se rovněž pojmu, který se na džínách někdy uvádí – může zabarvovat ( kdy, co, jak), tyto džíny obvykle barví. Ing. Elen Klašková, TZÚ

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: