Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Dita|22.2.2013


Dobrý den, zajímalo by mě, jak velké žmolkování ručníků (pouštění chloupků) se dá považovat za normální. I po pátém praní se s nimi nedá utírat-chloupky jsou po těle, ve vlasech, víří po celé koupelně, okýnkem jdou i do bytu.)což považuji i za zdravotně závadné).Chystám se k reklamaci, ale dle zkušeností jiných zákazníků vím, že výrobce to označí za normální. Kolik by mě případně stál posudek ve vaší laboratoři?Děkuji

Podle popisu vady doporučuji nejprve uplatnit reklamaci a následně pokud bude vyřízena neuznáním zaslat reklamovaný výrobek spolu s požadovanými kopiemi dokumentů (paragon od nákupu a vyjádření o neuznané reklamaci). My se podíváme až v případě že bude prokázána jednoznačná vada a pak podle dohody napíšeme znalecký posudek. Posudek soudního znalce stojí 1200 Kč bez DPH. Jedná se o částku zahrnující makroskopické ohledání výrobku a určení vady. V případě, že je pro prokázání vady třeba dělat nějakou zkoušku, tak se situace řeší po dohodě se zadavatelem.

Ladislava Studničková|8.2.2013


Dobrý den. Ráda bych vás poprosila o radu. Po dvouměsíčním nošení svetru z čistého kašmíru jsem byla nepříjemně překvapená vytvořením žmolků po celém jeho povrchu. Při reklamaci jsem byla odmítnuta s tím, že žmolkování je sice nepříjemné, ale bohužel, přesto k tomuto typu výrobku při běžném užívání prostě patří. Já už sice s kašmírovými výrobky nějakou zkušenost mám, ale můžete mi, prosím, sdělit, jak to, že některé typy skoro nežmolkují a u zmíněného svetru je jeden žmolek vedle druhého? Všechny jsou od jednoho prodejce. Děkuji

Je sice pravda, že některé úplety žmolkují, ale tato negativní vlastnost nesmí být obtěžující a negativně působit na estetickou stránku výrobku. Pokud se tak děje, tak tato skutečnost může být důvodem k reklamaci výrobku. Důvody, proč některé výrobky více žmolkují a jiné méně tkví v materiálové kompozici. Se žmolkováním se setkáte nejčastěji u směsových materiálů, kde podíl tvoří umělé vlákno. Nicméně je možné se s touto vlastností setkat i u přírodních vláken. Závisí také na počtu zákrutů v přízi.

Temelka|5.2.2013


Dobrý den,ráda bych věděla,jaká je povolená srážlivost,textilní metráže.Jedná se o kostýmovky používané k výrobě konfekce. Děkuji

Změna rozměrů výrobků údržbou není dána žádnými normami či definovanými požadavky. Existují pouze požadavky na jakost obvyklou které vychází ze zkušeností a některých podkladů v rámci evropských výrobků. Tyto hodnoty se pohybují do 1,5% v případě chemického čištění a do 2% v případě praní. Upozorňuji na to, že to jsou hraniční hodnoty, které by neměly být překročeny. V případě, že má kostýmová textilie před vlastním konfekčním zpracováním více než požadované maximální hodnoty je nutno tuto buď předem vysrážet a nebo nepoužívat.

M. Dvořáček|12.1.2012


Zdravím,

pro syna zakoupené džíny ihned při prvním nošení natolik pouštěly barvu, že měl po pár hodinách ve škole modré dlaně rukou. Nakolik je pouštění byrvy u džínových výrobků akceptovatelné a nakolik je již důvodem k reklamaci? Předem díky za odpověď. M. Dvořáček

Nižší stálobarevnost u denimových výrobků vychází z toho, že použitá barva (indigo) je nestálá. To ovšem neznamená že výrobek bude zabarvovat kůži uživatele a nebo jiné výrobky. 

Lada Milerová|19.12.2011


Dobrý den, na kočárku pro dítě některé textilní části po roce užívání zbledly a jiné zůstaly v původní barvě. Boudička kočárku je používána každý den a barva je dobrá, je stejná jako např. fusak, který nebyl téměř používán. Potah pro sezení, područky a madlo zbledly. Je toto důvod k reklamaci? Co může zjistit případný posudek? Děkuji za případnou odpověď. Milerová Lada

V tomto případě v tomto případě to vypadá na vadu ve stálobarevnosti v otěru, v potu, případně i ve stálobarevnosti v praní - čištění. Je potřebné kočárek vidět, pak se dá ze vzhledu poškozených míst usuzovat na případnou vadu. Chtělo by to poslat celý kočárek anebo dodat vypovídající fotky vad i celého kočárku se zobrazením vady.
Ing. Elen Klašková, vedouchí CHZ TZÚ

Ludmila Ježková|17.12.2011


Dobrý den, obracím se na Vás s velkou prosbou. Váš ústav mi byl doporučen několika soudními znalci z oboru textilií...ale je možné, že mnou popsané a požadované služby neprovádíte nebo mě třeba odkážete na někoho kompetentnějšího. O co se mi jedná, ve zkratce: v dubnu letošního roku jsem koupila a následně, po narození syna v srpnu 2011 začala používat kočárek Patron. Dne 28.11. jsem reklamovala část kočárku, konkrétně textilní střechu, u výrobce, firmy Patron Bohemia a.s. v Mělníku. Výrobce totiž v popisu výrobku uvádí vysokou stálobarevnost použitého materiálu Pentex a mě po třech či čtyřech měsících užívání kočárku (srpen, září, říjen...) část střechy vybledla. Mám kombinaci šedé a oranžové barvy a oranžový pruh na vrchu střechy je o poznání světlejší než ostatní části střechy (o vložném lůžku, zimním doplňku nebo autosedačce, která je sice přes sklo automobilu, ale také vystavena každodennímu světlu, ani nemluvím, tam je rozdíl naprosto markantní...). Musím uvést, že střechu jsem nijak nemyla, neprala, chemicky neošetřovala...jen běžně vozila připnutou na kočáru... Dne 1.12. se mi střecha z firmy Patron vrátila s tím, že se reklamace zamítá, protože zesvětlená oranžová je běžné opotřebení. Dobře, kdyby za rok používání, ale po pár měsících, kdy počet slunečních dnů byl asi deset...?! Nějaká paní od stolu (nadneseně) během hodiny rozhodne, že tohle je normální...?! Mě za pořizovací cenu kočárku 14 000Kč toto normální nepřijde... Proto bych se chtěla hájit znaleckým posudkem. Tudíž se obracím na Vás zatím touto formou a chci se informovat: zda a jakým způsobem tento posudek provádíte, kolik to zhruba stojí a jak dlouho posudek trvá. Tisíckrát díky za Váš čas a odpověď. S pozdravem Lída Ježková, Kladno

Stálobarevnost textilií lze zjistit zkouškou dle normy EN ISO 105 - B02. Ke zkoušce stačí malý vzorek, který si odstřihneme z výrobku z takového místa, které nebylo přímo ozářeno denním (slunečním) světlem. Odstřižek z kapsy, z podložky, apod. kde to nebude vidět anebo lze vystřižené místo přešít bez újmy na vzhledu výrobku. Výrobek lze na naši adresu zaslat poštou.
Ing. Elen Klašková, vedoucí CHZ TZÚ

Eva Šťastná|19.8.2011


Dobrý den, chci se zeptat, jestli musí prodejce v reklamačním protokolu uvést jako důvod neuznání i vysvětlení. Nebo stačí jen aby napsal, že je to z důvodu opotřebení. Reklamovala jsem džíny, kde u zadního švu na zadku je látka na 1cm zeslabená, má i jinou barvu (je to do bíla na modré džínovině). Není to ani povolené, ani vytržené a v obchodě mi reklamaci vrátili s tím, že je to zamítnuto z důvodu opotřebení. Džíny jsou koupené v červnu 2010. Mám pocit, že to výrobci ani neposlali (do Itálie) a prostě mi jen napsali toto vyjídření. Mám nárok i na originál vyjádření od výrobce z Itálie? Díky za odpověď.

Zákazník má právo pouze na odpověď prodejce. Pokud je zboží starší než 6 měsíců od nákupu potom může prodejce v rámci odpovědi na uplatněnou reklamaci odpovědět pouze že ji neuznává z důvodu ..... a prokázání opaku je na straně spotřebitele.
Vladimír Štork, vedoucí AZL a soudní znalec

Aneta Zelinková|3.8.2011


Dobrý den, chtěla bych se Vás optat, zda při vyřízení reklamace, musí být reklamace vyhodnocena přímo u výrobce nebo jí může vyřešit odpovědná vedoucí dané prodejny. A pokud bych nesouhlasila s vyjádřením, mohu požadovat předložení vyjádření od výrobce? Děkuji Vám předem za odpověď.

Dobrý den,
při vyřizování reklamace je pro Vás vždy partner ta organizace nebo osoba, u které jste výrobek nakoupili. Pokud nesouhlasíte s vyjádřením, tak si můžete zajistit posudek soudního znalce podle vyjádření pak znovu zkusit se s prodejcem dohodnout.
Co se týče vyjádření výrobce a dalších dokumentů týkajících se reklamace, tak máte nárok na vyjádření k reklamaci, ale ne nahlédnout do dokumentů firmy. To už pak záleží na vstřícnosti obchodníka.
L. Zaklová

Šárka Lysková|16.6.2011


Dobrý den, stále více se setkávám v obchodech se zbožím, na které nesmím použít aviváž. Ráda bych se zeptala, jak je to tedy s prášky, tekutými prášky a avivážemi. Na bílá prádlo kupuji prášek (Persil nebo Ariel),protože se mi zdá, že lépe pere a bělí, na barevné prádlo Whoolite. Jak působí aviváž na prádlo? Stejně jako kondicionér na vlasy, že vlákno uzavře a je chráněno nebo se více opotřebovává, tím že je hladké a prádlo tolik nevydrží? Mnohokrád děkuji.

Aviváž skutečně působí na vláknech jako "obal", vytvoří slabý film, který vlákno chrání před další špínou a také snižuje elektrostatický náboj. Celkově dělá textilii měkčí a hebčí. Ale nesmí se používat ve velkém množství, pak zalepuje textilii. Proto se aviváž nedoporučuje zejména na speciální textilie (třeba s membránou - outdoor), aby tyto nebyly zalepené a měly deklarovanou propustnost, prodyšnost apod..
Elen Klašková, vedoucí chemické zkušebny TZÚ

Silva|6.6.2011


Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o informaci, zda je možné, aby dětské oblečení při praní pouštělo barvu. Koupila jsem si soupravu pro novorozeně a při prvním praní mi pustilo barvu. Někde jsem slyšela, že oblečení pro malé děti nesmí barvu pouštět. Je to tak? Moc děkuji za odpověď.

Jestliže pouští barvu oblečení, i dětské, při praní, neznamená to, že není v pořádku. Je velmi důležité posoudit, jak moc pouští. Pravdou je, že je nezvyklé, aby novorozenecké oblečení pouštělo barvu při praní. Pouštění barvy při praní může signalizovat i další nestálobarevnosti, např. nízkou stálobarevnost v otěru, nedostatečnou odolnost potu a slinám.
Elen Klašková, vedoucí chemické zkušebny TZÚ

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: