Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Ivana B.|16.2.2011


Dobrý den, ráda bych se zeptala na následující. Na prodejnu jsme přijali reklamaci džín, zakoupených 25.9.2009, mezi stehny zcela prošoupanými. Zákaznice reklamuje vadu jako vadu materiálu. Jak velká je pravděpodobnost, že by případný znalecký posudek vyzněl v její prospěch?Děkuji

Dobrý den, děkujeme za Váš dotaz.
Každá reklamace výrobku je trochu jiná a není možné generálně odpovědět, ale v případě že se jedná o vadu popsanou jako prodření v rozkroku do 6ti měsíců od zakoupení je tato vada většinou uznatelná.
Pokud se jedná o výrobek zakoupený před více jak 6ti měsíci je nutno posoudit zda se jedná o adekvátní opotřebení při kterém mohla vada vzniknout a nebo se jedná o poškození. Pokud je to více jak rok je tato situace ještě složitější.
Znovu bych chtěl ale upozornit na to že ani tuto vadu není možno posuzovat automaticky jako vadu materiálu nebo úpravy. Každý případ je nutno posoudit samostatně a na základě celkového vzhledu a opotřebení posoudit oprávněnost reklamace.
V případě dalších dotazů, prosím, kontaktujte přímo pana V. Štorka, vedoucího naší Akreditované zkušební laboratoře a soudního znalce.

cieslarová|25.1.2011


Dobrý den, dovoluji si Vás odborníky oslovit s prosbou o vysvětlení následujícího problému a předem se omlouvám, pokud zde již byl dotaz několikrát probírán. Zajímalo by mě z jakého zákona vychází povinnost výrobců textilních látek dodržovat normy, aby látky nebyly zdravotně závadné? Kde najdu konkrétní hodnoty? Vím o Vyhlášce Ministerstva zdravotnictví vztaující se na dětský textil. Pro lepší vysvětlení uvedu příklad. Dovezu oblečení z ciziny, ale vůbec nevím, zda není zdravotně závadné, dám ho proto k chemickému rozboru. Jaké informace mám chtít díky rozboru znát? Moc děkuji za správné nasměrování. Cieslarová

Dobrý den, děkujeme za Váš dotaz, který je zajímavý.
Existuje všeobecná povinnost pro všechny výrobky a dodržení jejich bezpečnosti, tedy i pro textilie. Především zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o obecné bezpečnosti výrobků). Dále je spousta předpisů (z. č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví), kterými lze charakterizovat zdravotně nezávadný výrobek.
U textilie anebo textilních výrobků - obvyklého oblečení pro dospělé se nedá předpokládat nebezpečí výrobku z hlediska funkce, tedy použití šňůrek, malých předmětů ke spolknutí, potřeba ochrany před chemikáliemi, ohněm, apod., proto se zabývejme pouze zdravotní nezávadností. Ta je zase dána dalšími předpisy, např. Nařízení č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek a další předpisy, ve kterých jsou stanoveny limity pro maximální přítomnost některých chemikálií ve výrobku anebo je požadována jejich úplná nepřítomnost. Tedy např. formaldehyd, těžké kovy, aromatické aminy, pesticidy atd. které by se z hlediska textilní výroby mohly v textilii a dále v oblečení vyskytovat. Těžko hledat v textiliích chemikálie - nebezpečné látky, které se při obvyklé výrobě textilií nepoužívají. Použiji absurdní příklad - azbestovou halenku do divadla. Protože se taková normálně nevyrábí, nepožaduje se prokázání nepřítomnosti azbestu.
Shodné látky, které se zjišťují v dětském oblečení, aby byla prokázána jeho zdravotní nezávadnost, se prokazují i v textiliích - oblečení pro dospělé, většinou jsou ale přípustné limitní hodnoty těchto látek pro dospělé vyšší a nejsou dány jednou vyhláškou (viz výše) jako u výrobků pro děti. Souhrn škodlivin u textilií - oblečení a jiných výrobků pro dospělé je uveden v Metodickém doporučení Státního zdravotního ústavu č. 1/2000 k posuzování výrobků, které přicházejí do přímého styku s lidským organizmem prostřednictvím kůže, případně sliznic.

Lucie Přikrylová|22.11.2010


Dobrý den, v březnu jsem zakoupila koženkovou bundu a již po 2týdnech nošení se začala ve švech párat podšívka. Bundu jsem reklamovala a podšívku spravili. Začal podzim a já jsem opět začala nosit bundu a podšívka se rozpárala znova a ještě ve větší míře. Opět mi to opravili, ale již za dva dny se podšívka rvala, tak jsem to reklamovala po třetí. Bohužel mi nevyšli vstříc, bundu mi majitel obchodu vrátil neopravenou i s přiloženým dopisem. V tomto dopise mi sděluje, že bunda byla zakoupená v menší velikosti a proto se při nadměrném tlaku podšívka rozjíždí. Při pochybnostech se mám obrátit na státní zkušebnu a reklamaci neuznává. Tak se chci zeptat, zda by jste mi mohli poradit, jak postupovat dál a kolik by takové přezkoumání materiálu stálo. Zboží je zřejmě dovoz z Turecka. Děkuji moc za Vaši odpověď. S pozdravem LP.

Dobrý den, děkujeme za dotaz. Prodejce Vás informoval správně. Pokud nesouhlasíte s jeho vyjádřením a výrobek vykazuje vady, tak máte možnost si zajistit u soudního znalce posudek. Pokud bude reklamace oprávněná, tak by Vám měl prodejce vrátit peníze. Pokud máte zájem o vyhotovení posudku, zašlete výrobek spolu s doklady o nákupu a postupu řešení reklamace k nám. Současně, prosím, přiložte jednoduchou žádost o vyhotovení posudku.
L. Zaklová

Lucie Koňaříková|4.11.2010


Dobrý den, moc Vás chci poprosit o radu, protože jsem před rokem koupila 2 kukly a bodyno z merina. Na jedné z nich se mi při nošení začaly dělat dírky, tak jsem šla zboží reklamovat. Reklamaci mi neuznali s tím, že byla poškozena působením biologických škůdců a že mám výrobek v době, kdy ho nepoužívám chránit před těmito škůdci. Je zvláštní, když se starám o všechny výrobky stejně, peru stejně a mám uloženy stejně, proč jsou dírky jen v jedné? Doma moli nemáme, tak jak je to možné? Můžete mi prosím poradit?

Dobrý den, děkujeme za dotaz. Pokud se jedná o výrobky ze 100% vlny, tak opravdu může jít o poškožení škůdci. Samozřejmě může jít i o závadu materiálu, ale nejsme schopni vadu posoudit, pokud výrobek nemáme k dispozici pro prohlídku. Prosím, pokud máte zájem zjistit pravou příčinu vzniklé závady, zašlete výrobek k posouzení k nám.
L. Zaklová

Markéta Andrlová|11.10.2010


Dobrý den,na koženou bundu z jehněčiny se mi dostala část krému z dortu a zůstal na bundě mastný flek. Volala jsem si ihned do čistírny a tam mi řekli, že vyčištění by stálo kolem 600 Kč, ovšem bunda vzhledem k tomu, že byla v akci stála z původních 3500 Kč pouze 900 Kč a to se mi tedy nechce dávat. Sama dle "babských rad" se bojím bundu zkoušet čistit. Poradíte mi prosím? Předem děkuji Andrlová Markéta

Dobrý den, děkujeme za dotaz. Bohužel Vám nemohu odpovědně poradit, protože naše zaměření je pouze na textilní produkty. Ohledně kůže Vám doporučuji kontaktovat Akreditovanou zkušební laboratoř v Otrokovicích.
L. Zaklová

Strnádek Josef|26.9.2010


Vínově červená plyšová potahová látka po prvním použítí začala vytvářet neestetické skvrny,skvrny mění svoji barvu v závislosti na úhlu pohledu a osvětlení,neestetický vzhled mi brání v užívaní předem uctivě děkuji za vaší poradu.jedná se o sedací soupravu po 17.dnech reklamace nebyla uznaná

Podle Vašeho popisu se pravděpodobně jedná o tzv. shading na jednobarevné potahové, vlasové textilii. Různým položením vlasu dochází k odlišnému chápání a vidění barvy v řezu a tahu tzn. že v řezu vlákna je jiný barevný odstín než na povrchu vlákna a navíc ještě sklon vlákna vytváří různé odlesky takže se může zdát jako jiný odstín. Tato negativní vlastnost je dána především jednobarevným plochám, které jsou tvořeny vlasovým povrchem. Jedná se o běžný jev, který tyto "jinobarevné" plochy vytváří. Zákazník měl být na tuto skutečnost upozorněn předem a tato vlastnost nemůže být důvodem k reklamaci. Nejchoulostivější jsou v tomto případě tmavé barvy např. červená modrá nebo černá.
Pokud se jedná o tento problém je nereklamovatelný.

Vladimír Štork

Michaela Kobrová|2.9.2010


Dobrý den, obracím se na vás z dotazem ohledně stálobarevnosti bavlněné mikiny. Mikinu jsme prali z počátku pouze ručně, ale nedávno jsme ji dali poprvé do pračky a po vyprání v pračce vybledl barevný potisk na bílém podkladu tak, že mikina vypadá jako léta nošená. Reklamace nebyla uznána z důvodu, že nestálobarevnost byla způsobena aviváží. Na výrobku je uvedeno, že se nesmí používat bělící prostředky, já osobně aviváž nepovažuji za bělící prostředek a nesouhlasím s vyjádřením obchodu. Prosím tedy a vaše vyjádření. Zvažuji opětovné zaslání s nesouhlasem k vyřešení reklamace. Děkuji

Zřejmě není barevný potisk odolný vůči otěru za mokra, proto vybledl při praní v pračce. K odbornému posouzení je potřeba mikinu vidět, abychom mohli navrhnout potřebné zkoušky k prověření stálobarevnosti potisku. Na zamítnutou reklamaci je možná pouze jediná obrana - vypracování posudku a soudní vymáhání nároku.

J|30.8.2010


Dobrý den, reklamovala jsem zboží ale nechtěli mi ho vyměnit protože jsem ho již vyprala.Zboží je nenošené, zcela nové a nepoškozené. Je to důvod k neprospěchu mé reklamace ? Předem děkuji za odpověd. Nashledanou

Dobrý den, velmi záleží na tom, co jste na zboží reklamovala. Běžně nebývá důvodem k nepřijetí reklamace vyprání zboží. Pokud jste ale požadovala např. výměnu zboží za jiné třeba z důvodu nevhodné velikosti, tak to už je pak na vzájemné dohodě mezi Vámi a obchodníkem.

Martina Nagyová|30.8.2010


Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o odbornú radu. Zakúpila som si posteľné návliečky - bordová s bielymi pruhmi. Po prvom vypraní na 40st.C sa biele pruhy sfarbili na ružovo. Výrobca doporučuje pranie na 60st.C. Reklamáciu výrobca zamietol pre nedodržanie doporučenej teploty. Taktiež dodal, že má látky certifikované. Mám však za to, že doporučená teplota je maximálna možná teplota, pri ktorej možno výrobok prať, aby neprišlo k jeho prípadnému poškodeniu/znehodnoteniu. Zvolila som teda šetrnejší spôsob pranie, keďže išlo o prvotné použitie bielizne. Je pravda, že pri nižšej teplote výrobok nemusí dosiahnuť stálofarebnosť a pri dodržanej doporučenej teplote by k vade výrobku nedošlo? Nemôže ísť o vadu výrobku pri výrobe? Išlo o renomovaného českého výrobcu, výrobok som zakúpila v kamennom obchode za vyššiu cenu, pretože som očakávala vyššiu kvalitu. Za Vašu radu vopred ďakujem,prajem príjemný deň.

Podle Vašeho popisu lze předpokládat, že na těchto výrobcích bychom dalším praním prokázali případnou nestálobarevnost textilie (normovaná zkouška stálobarevnosti v praní). Obvykle nepouští textilie jednorázově a při každém dalším praní, třeba méně, ale zapouští zase. Nižší teplota praní, než kterou uvádí výrobce, nemůže způsobit zabarvení. V tomto případě je předpoklad, že se jedná o vadný výrobek.

Antonie Valníčková|14.8.2010


Vážení, zakoupila jsem do naší mateřské školy povlečení na lůžkoviny z katalogu. Po prvním oprání na (50 stupňů) barva pustila, povlečení je zaprané a nevzhledné. Při reklamaci mi bylo sděleno,že jsme nedodrželi správnou teplotu na 40 stupňů, jak na internetu uvádí, ale v katalogu o tak nízké teplotě nebyla zmínka. Z hygienických důvodů bych je pro MŠ neobjednala. Zajímalo by mě, jestli byste provedli rozbor, zda barva není závadná, protože ještě jsem se s takovou nestálostí nesetkala a kolik by rozboz stál. Děkuji .

Každý textilní výrobek musí být kromě jiného označen údaji o materiálovém složení a o ošetřování. Pokud na výrobku (etiketa, přiložený leták, apod.)nebyl tento údaj, pak bych žádala postih prodejní firmy prostřednictvím České obchodní inspekce a žádala vrácení kupní ceny z důvodu nestálobarevnosti textilie v praní. Informace při reklamaci o způsobu praní je již zbytečná. Posuzovat stálobarevnost textilie v praní je v tomto případě asi zbytečné, když prodejce uvádí 40°C a práno bylo při 50°C. Za pokus by jistě stálo zjistit, zda je toto povlečení stálobarevné i při deklarovaných 40°C.

Stálobarevnost textilního výrobku je jedním z ukazatelů zdravotní nezávadnosti. U povlečení by se mohla provést nejdříve zkouška stálobarevnosti v mokrém otěru a dle zjištěného výsledku posoudit zdravotní nezávadnost. Další zkoušky posuzující vybarvení textilie z hlediska zdravotní nezávadnosti jsou: obsah těžkých kovů, přítomnost aromatických aminů a obsah formaldehydu. Všechny zkoušky se obvykle provádí na nové neprané textilii.
Ing. Elen Klašková

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: