Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Markéta Andrlová|11.10.2010


Dobrý den,na koženou bundu z jehněčiny se mi dostala část krému z dortu a zůstal na bundě mastný flek. Volala jsem si ihned do čistírny a tam mi řekli, že vyčištění by stálo kolem 600 Kč, ovšem bunda vzhledem k tomu, že byla v akci stála z původních 3500 Kč pouze 900 Kč a to se mi tedy nechce dávat. Sama dle "babských rad" se bojím bundu zkoušet čistit. Poradíte mi prosím? Předem děkuji Andrlová Markéta

Dobrý den, děkujeme za dotaz. Bohužel Vám nemohu odpovědně poradit, protože naše zaměření je pouze na textilní produkty. Ohledně kůže Vám doporučuji kontaktovat Akreditovanou zkušební laboratoř v Otrokovicích.
L. Zaklová

Strnádek Josef|26.9.2010


Vínově červená plyšová potahová látka po prvním použítí začala vytvářet neestetické skvrny,skvrny mění svoji barvu v závislosti na úhlu pohledu a osvětlení,neestetický vzhled mi brání v užívaní předem uctivě děkuji za vaší poradu.jedná se o sedací soupravu po 17.dnech reklamace nebyla uznaná

Podle Vašeho popisu se pravděpodobně jedná o tzv. shading na jednobarevné potahové, vlasové textilii. Různým položením vlasu dochází k odlišnému chápání a vidění barvy v řezu a tahu tzn. že v řezu vlákna je jiný barevný odstín než na povrchu vlákna a navíc ještě sklon vlákna vytváří různé odlesky takže se může zdát jako jiný odstín. Tato negativní vlastnost je dána především jednobarevným plochám, které jsou tvořeny vlasovým povrchem. Jedná se o běžný jev, který tyto "jinobarevné" plochy vytváří. Zákazník měl být na tuto skutečnost upozorněn předem a tato vlastnost nemůže být důvodem k reklamaci. Nejchoulostivější jsou v tomto případě tmavé barvy např. červená modrá nebo černá.
Pokud se jedná o tento problém je nereklamovatelný.

Vladimír Štork

Michaela Kobrová|2.9.2010


Dobrý den, obracím se na vás z dotazem ohledně stálobarevnosti bavlněné mikiny. Mikinu jsme prali z počátku pouze ručně, ale nedávno jsme ji dali poprvé do pračky a po vyprání v pračce vybledl barevný potisk na bílém podkladu tak, že mikina vypadá jako léta nošená. Reklamace nebyla uznána z důvodu, že nestálobarevnost byla způsobena aviváží. Na výrobku je uvedeno, že se nesmí používat bělící prostředky, já osobně aviváž nepovažuji za bělící prostředek a nesouhlasím s vyjádřením obchodu. Prosím tedy a vaše vyjádření. Zvažuji opětovné zaslání s nesouhlasem k vyřešení reklamace. Děkuji

Zřejmě není barevný potisk odolný vůči otěru za mokra, proto vybledl při praní v pračce. K odbornému posouzení je potřeba mikinu vidět, abychom mohli navrhnout potřebné zkoušky k prověření stálobarevnosti potisku. Na zamítnutou reklamaci je možná pouze jediná obrana - vypracování posudku a soudní vymáhání nároku.

J|30.8.2010


Dobrý den, reklamovala jsem zboží ale nechtěli mi ho vyměnit protože jsem ho již vyprala.Zboží je nenošené, zcela nové a nepoškozené. Je to důvod k neprospěchu mé reklamace ? Předem děkuji za odpověd. Nashledanou

Dobrý den, velmi záleží na tom, co jste na zboží reklamovala. Běžně nebývá důvodem k nepřijetí reklamace vyprání zboží. Pokud jste ale požadovala např. výměnu zboží za jiné třeba z důvodu nevhodné velikosti, tak to už je pak na vzájemné dohodě mezi Vámi a obchodníkem.

Martina Nagyová|30.8.2010


Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o odbornú radu. Zakúpila som si posteľné návliečky - bordová s bielymi pruhmi. Po prvom vypraní na 40st.C sa biele pruhy sfarbili na ružovo. Výrobca doporučuje pranie na 60st.C. Reklamáciu výrobca zamietol pre nedodržanie doporučenej teploty. Taktiež dodal, že má látky certifikované. Mám však za to, že doporučená teplota je maximálna možná teplota, pri ktorej možno výrobok prať, aby neprišlo k jeho prípadnému poškodeniu/znehodnoteniu. Zvolila som teda šetrnejší spôsob pranie, keďže išlo o prvotné použitie bielizne. Je pravda, že pri nižšej teplote výrobok nemusí dosiahnuť stálofarebnosť a pri dodržanej doporučenej teplote by k vade výrobku nedošlo? Nemôže ísť o vadu výrobku pri výrobe? Išlo o renomovaného českého výrobcu, výrobok som zakúpila v kamennom obchode za vyššiu cenu, pretože som očakávala vyššiu kvalitu. Za Vašu radu vopred ďakujem,prajem príjemný deň.

Podle Vašeho popisu lze předpokládat, že na těchto výrobcích bychom dalším praním prokázali případnou nestálobarevnost textilie (normovaná zkouška stálobarevnosti v praní). Obvykle nepouští textilie jednorázově a při každém dalším praní, třeba méně, ale zapouští zase. Nižší teplota praní, než kterou uvádí výrobce, nemůže způsobit zabarvení. V tomto případě je předpoklad, že se jedná o vadný výrobek.

Antonie Valníčková|14.8.2010


Vážení, zakoupila jsem do naší mateřské školy povlečení na lůžkoviny z katalogu. Po prvním oprání na (50 stupňů) barva pustila, povlečení je zaprané a nevzhledné. Při reklamaci mi bylo sděleno,že jsme nedodrželi správnou teplotu na 40 stupňů, jak na internetu uvádí, ale v katalogu o tak nízké teplotě nebyla zmínka. Z hygienických důvodů bych je pro MŠ neobjednala. Zajímalo by mě, jestli byste provedli rozbor, zda barva není závadná, protože ještě jsem se s takovou nestálostí nesetkala a kolik by rozboz stál. Děkuji .

Každý textilní výrobek musí být kromě jiného označen údaji o materiálovém složení a o ošetřování. Pokud na výrobku (etiketa, přiložený leták, apod.)nebyl tento údaj, pak bych žádala postih prodejní firmy prostřednictvím České obchodní inspekce a žádala vrácení kupní ceny z důvodu nestálobarevnosti textilie v praní. Informace při reklamaci o způsobu praní je již zbytečná. Posuzovat stálobarevnost textilie v praní je v tomto případě asi zbytečné, když prodejce uvádí 40°C a práno bylo při 50°C. Za pokus by jistě stálo zjistit, zda je toto povlečení stálobarevné i při deklarovaných 40°C.

Stálobarevnost textilního výrobku je jedním z ukazatelů zdravotní nezávadnosti. U povlečení by se mohla provést nejdříve zkouška stálobarevnosti v mokrém otěru a dle zjištěného výsledku posoudit zdravotní nezávadnost. Další zkoušky posuzující vybarvení textilie z hlediska zdravotní nezávadnosti jsou: obsah těžkých kovů, přítomnost aromatických aminů a obsah formaldehydu. Všechny zkoušky se obvykle provádí na nové neprané textilii.
Ing. Elen Klašková

Makovská|11.5.2010


Dobrý den zajímalo by mne zda musí mít výrobce textilních hraček pro děti do 3 let certifikát konečného výrobku, nebo stačí pokud jsou certifikovány všechny materialy ze kterých je hračka ušita. Děkuji Makovská

Dobrý den,
každá hračka určená dětem do 14 let musí být posouzena z hlediska bezpečnosti dle příslušné evropské směrnice na hračky a jí odpovídajícího nařízení vlády v ČR, konkrétně pak dle požadavků harmonizovaných norem (např. ČSN EN 71-1, ČSN EN 71-2, ČSN EN 71-3...). Pro děti do 3 let platí v rámci těchto předpisů přísnější požadavky. Na základě tohoto posouzení (samozřejmě v případě kladných výsledků) pak výrobce označí hračku označením CE a vydá na ni prohlášení o shodě.

Posouzení hračky může ve většině případů provést výrobce sám - musí mít však potřebné podklady. Tj. provedenu analýzu základních požadavků, které se na hračku vztahují a doloženo, jak jsou tyto požadavky plněny (např. formou zkušebních protokolů o provedení odpovídající zkoušek hračky). U některých hraček je nutná v procesu posouzení účast nezávislého subjektu, tzv. notifikované osoby, která provádí certifikaci. Jedná se o takové hračky, které svou konstrukcí či funkcí nejsou v souladu s harmonizovanými normami (nebo jsou s nimi v souladu jen částečně) a pak je nutno prokázat bezpečnost hračky za účast notifikované osoby.

V obou případech posouzení hračky (samotným výrobcem, notifikovanou osobou) platí, že nestačí posoudit, popř. certifikovat pouze materiály, ze kterých je hračka vyrobena. Výše uvedené normy pro hračky stanovují požadavky jak na použité materiály, tak na hračku jako takovou, tedy na její konstrukci a provedení, na způsob použití materiálů atd. (např. pevnost spojení jednotlivých prvků hračky, velikost hračky, pevnost uchycení malých prvků ...). Dále musí být posouzeno značení hračky, způsob jejího balení (požadavky na obaly), posouzení návodu atd.

Pro hračky a výrobky pro děti do tří let navíc platí na trhu ČR hygienické požadavky vyhlášky MZ č. 84/2001 Sb. (nebezpečí kontaktu s dětskou pokožkou a sliznicemi - cumlání hraček atd.) V případě hodnocení dle této vyhlášky je akceptovatelné přezkoušet použité materiály, z nichž je hračka vyrobena (jedná se o výluhové zkoušky použitých materiálů a stálobarevnosti).

Ing. Svatava Horáčková,
vedoucí oddělení certifikace výrobků

H.Z.|8.2.2010


Dobrý den, chtěla bych se zeptat na informaci, kterou jsem obdržela při reklamaci kalhot: ve předu na kalhotách (stehnech) mám po několika vypráních vodorovné oprané čáry. Na kalhotách je prací symbol vanička s 30°C. Já jsem kalhoty neprala v pračce, ale pouze v ruce. Do pračky jsem je dala jen vymáchat a vyždímat. Na prodejně mi bylo řečeno, že pokud je na výrobku symbol praní v pračce, že se výrobek "nesmí" prát v ruce. Dále mi pí vedoucí poradila, že mám kalhoty vyprat v pračce, že se mi ta barva oživí a čáry se zcelí (zmizí). Nikdy jsem nic takového neslyšela a domnívám se, že to je nesmysl. Děkuji. H.Z.

Dobrý den, díky za dotaz.
Vodorovné skvrny, které se Vám na kalhotách objevily jsou zřejmě lomy. To by mohlo signalizovat na nestálobarevnost v mokrém otěru a asi i v praní. Pokud je to tato vada, tak praní v pračce vadu ještě zvýrazní. Výrobek se může prát v ruce i když je symbol vanička. Označení na výrobku = symbol znamená maximální možné zatížení, které výrobek snese. Vysvětlení významu symbolů je v normě ČSN EN ISO 3758 a na www.sotex.cz.
Ing. Elen Klašková, vedoucí chemické zkušebny TZÚ

Krejčíková|8.1.2010


Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak mám postupovat v případě reklamace džínů. Koupila jsem je před necelým měsícem v obchodě C&A a už teď jsou mezi stehny prošoupané. Rozhodně jsem se nenosila denně, prané jsou jen jednou, velikost mi sedí. Může mi obchodník reklamaci neuznat (špatné užívání, opotřebení) nebo se jedná o vadu materiálu? Děkuji za odpověď.

V každém případě, pokud se jedná o poškození výrobku, vzniklé jeho vadou (i skrytou), je povinností uživatele (zákazníka) uplatnit u prodejce okamžitě reklamaci na vzniklou vadu. Prodejce reklamaci přijme a vyřídí; buď ji uzná a nebo odmítne s vysvětlením proč odmítá. V případě, že reklamaci uzná, potom máte právo na vyřízení reklamace dle Vašeho scénáře, tzn. od vrácení peněz až po výměnu za stejný a nebo jiný výrobek. V případě, že ji odmítne a vy máte odlišný názor, máte možnost vyhledat soudního znalce v oboru (na stránkách www.justice.cz ) a požádat jej o vypracování znaleckého posudku na reklamovaný výrobek. V případě že je posudek napsán ve Váš prospěch potom máte nárok uplatnit u prodejce vrácení peněz za výrobek a proplacení všech nákladů spojených s vypracováním posudku (kromě ztráty času, ušlého zisku, cestovních nákladů - pokud nejsou jednoznačně uznatelné). Tyto, ostatní náklady, můžete vymáhat pouze v občanskoprávním sporu. Stejně tak i v případě, že prodejce neuzná kladný výsledek znaleckého posudku (ve prospěch zákazníka), potom musíte uplatnit své nároky u soudu. V případě, že k této situaci dojde, doporučujeme právního zástupce, neboť dnešní paragrafy a kličky jsou pořádně zakroucené a nikde není jistota, že i když máte znalecký posudek jednoznačně ve Váš prospěch, že soud bude stejného názoru. Tuto variantu je zapotřebí předem zvážit.
Vladimír Štork, vedoucí AZL a soudní znalec

I. F.|4.8.2009


Dobrý den, pokud z příze s certifikátem Öko-Tex 100 nechám vyrobit úplet, musí se pak ještě zvlášť certifikovat nebo stačí certifikace příze? Děkuji.

Dobrý den,
Děkujeme za Váš dotaz.
Pokud z materiálu, který je prověřený, ve Vašem případě má certifikát Öeko-Tex Standard 100, necháte vyrobit úplet, tak již finální výrobek nemusíte znova zkoušet. Platí to však pouze v případě, že nebude barven, nebo nijak jinak finálně upravován. V opačném případě je třeba zkoušky provést.
Pokud byste potřebovala odpověď doplnit, obraťte se na Ing. Elen Klaškovou (tel: 543 426 721, e-mail: klaskova@tzu.cz), která Vám odpoví na vše týkající se této problematiky.
L. Zaklová

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: