Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Makovská|11.5.2010


Dobrý den zajímalo by mne zda musí mít výrobce textilních hraček pro děti do 3 let certifikát konečného výrobku, nebo stačí pokud jsou certifikovány všechny materialy ze kterých je hračka ušita. Děkuji Makovská

Dobrý den,
každá hračka určená dětem do 14 let musí být posouzena z hlediska bezpečnosti dle příslušné evropské směrnice na hračky a jí odpovídajícího nařízení vlády v ČR, konkrétně pak dle požadavků harmonizovaných norem (např. ČSN EN 71-1, ČSN EN 71-2, ČSN EN 71-3...). Pro děti do 3 let platí v rámci těchto předpisů přísnější požadavky. Na základě tohoto posouzení (samozřejmě v případě kladných výsledků) pak výrobce označí hračku označením CE a vydá na ni prohlášení o shodě.

Posouzení hračky může ve většině případů provést výrobce sám - musí mít však potřebné podklady. Tj. provedenu analýzu základních požadavků, které se na hračku vztahují a doloženo, jak jsou tyto požadavky plněny (např. formou zkušebních protokolů o provedení odpovídající zkoušek hračky). U některých hraček je nutná v procesu posouzení účast nezávislého subjektu, tzv. notifikované osoby, která provádí certifikaci. Jedná se o takové hračky, které svou konstrukcí či funkcí nejsou v souladu s harmonizovanými normami (nebo jsou s nimi v souladu jen částečně) a pak je nutno prokázat bezpečnost hračky za účast notifikované osoby.

V obou případech posouzení hračky (samotným výrobcem, notifikovanou osobou) platí, že nestačí posoudit, popř. certifikovat pouze materiály, ze kterých je hračka vyrobena. Výše uvedené normy pro hračky stanovují požadavky jak na použité materiály, tak na hračku jako takovou, tedy na její konstrukci a provedení, na způsob použití materiálů atd. (např. pevnost spojení jednotlivých prvků hračky, velikost hračky, pevnost uchycení malých prvků ...). Dále musí být posouzeno značení hračky, způsob jejího balení (požadavky na obaly), posouzení návodu atd.

Pro hračky a výrobky pro děti do tří let navíc platí na trhu ČR hygienické požadavky vyhlášky MZ č. 84/2001 Sb. (nebezpečí kontaktu s dětskou pokožkou a sliznicemi - cumlání hraček atd.) V případě hodnocení dle této vyhlášky je akceptovatelné přezkoušet použité materiály, z nichž je hračka vyrobena (jedná se o výluhové zkoušky použitých materiálů a stálobarevnosti).

Ing. Svatava Horáčková,
vedoucí oddělení certifikace výrobků

H.Z.|8.2.2010


Dobrý den, chtěla bych se zeptat na informaci, kterou jsem obdržela při reklamaci kalhot: ve předu na kalhotách (stehnech) mám po několika vypráních vodorovné oprané čáry. Na kalhotách je prací symbol vanička s 30°C. Já jsem kalhoty neprala v pračce, ale pouze v ruce. Do pračky jsem je dala jen vymáchat a vyždímat. Na prodejně mi bylo řečeno, že pokud je na výrobku symbol praní v pračce, že se výrobek "nesmí" prát v ruce. Dále mi pí vedoucí poradila, že mám kalhoty vyprat v pračce, že se mi ta barva oživí a čáry se zcelí (zmizí). Nikdy jsem nic takového neslyšela a domnívám se, že to je nesmysl. Děkuji. H.Z.

Dobrý den, díky za dotaz.
Vodorovné skvrny, které se Vám na kalhotách objevily jsou zřejmě lomy. To by mohlo signalizovat na nestálobarevnost v mokrém otěru a asi i v praní. Pokud je to tato vada, tak praní v pračce vadu ještě zvýrazní. Výrobek se může prát v ruce i když je symbol vanička. Označení na výrobku = symbol znamená maximální možné zatížení, které výrobek snese. Vysvětlení významu symbolů je v normě ČSN EN ISO 3758 a na www.sotex.cz.
Ing. Elen Klašková, vedoucí chemické zkušebny TZÚ

Krejčíková|8.1.2010


Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak mám postupovat v případě reklamace džínů. Koupila jsem je před necelým měsícem v obchodě C&A a už teď jsou mezi stehny prošoupané. Rozhodně jsem se nenosila denně, prané jsou jen jednou, velikost mi sedí. Může mi obchodník reklamaci neuznat (špatné užívání, opotřebení) nebo se jedná o vadu materiálu? Děkuji za odpověď.

V každém případě, pokud se jedná o poškození výrobku, vzniklé jeho vadou (i skrytou), je povinností uživatele (zákazníka) uplatnit u prodejce okamžitě reklamaci na vzniklou vadu. Prodejce reklamaci přijme a vyřídí; buď ji uzná a nebo odmítne s vysvětlením proč odmítá. V případě, že reklamaci uzná, potom máte právo na vyřízení reklamace dle Vašeho scénáře, tzn. od vrácení peněz až po výměnu za stejný a nebo jiný výrobek. V případě, že ji odmítne a vy máte odlišný názor, máte možnost vyhledat soudního znalce v oboru (na stránkách www.justice.cz ) a požádat jej o vypracování znaleckého posudku na reklamovaný výrobek. V případě že je posudek napsán ve Váš prospěch potom máte nárok uplatnit u prodejce vrácení peněz za výrobek a proplacení všech nákladů spojených s vypracováním posudku (kromě ztráty času, ušlého zisku, cestovních nákladů - pokud nejsou jednoznačně uznatelné). Tyto, ostatní náklady, můžete vymáhat pouze v občanskoprávním sporu. Stejně tak i v případě, že prodejce neuzná kladný výsledek znaleckého posudku (ve prospěch zákazníka), potom musíte uplatnit své nároky u soudu. V případě, že k této situaci dojde, doporučujeme právního zástupce, neboť dnešní paragrafy a kličky jsou pořádně zakroucené a nikde není jistota, že i když máte znalecký posudek jednoznačně ve Váš prospěch, že soud bude stejného názoru. Tuto variantu je zapotřebí předem zvážit.
Vladimír Štork, vedoucí AZL a soudní znalec

I. F.|4.8.2009


Dobrý den, pokud z příze s certifikátem Öko-Tex 100 nechám vyrobit úplet, musí se pak ještě zvlášť certifikovat nebo stačí certifikace příze? Děkuji.

Dobrý den,
Děkujeme za Váš dotaz.
Pokud z materiálu, který je prověřený, ve Vašem případě má certifikát Öeko-Tex Standard 100, necháte vyrobit úplet, tak již finální výrobek nemusíte znova zkoušet. Platí to však pouze v případě, že nebude barven, nebo nijak jinak finálně upravován. V opačném případě je třeba zkoušky provést.
Pokud byste potřebovala odpověď doplnit, obraťte se na Ing. Elen Klaškovou (tel: 543 426 721, e-mail: klaskova@tzu.cz), která Vám odpoví na vše týkající se této problematiky.
L. Zaklová

R. Hejl|26.7.2009


Dobrý den, koupil jsem kvalitní oblek 97% vlna, 3% elastan. Po 3 hodinách nošení je sako vzadu zmačkané, zmačkání nezmizelo ani po vyvěšení několik týdnů. Má být zákazník upozorněn na mačkavost nebo se má uvádět na výrobku? Reklamaci na mačkovost mi neuznali.

Dobrý den,
Děkujeme za dotaz.
Vlna je přírodní materiál, který má sklon k mačkání. Po nošení je vhodné oblek nechat relaxovat jako volně visící. Pokud nedojde ani k částečnému vyrovnání, zkuste jej pověsit do koupelny a pustit horkou vodu, oblek by bylo dobré pověsit přímo nad vanu, nebo do sprchy, ale nenamáčet! Unikající pára by měla vyrovnání vláken napomoci.
Pokud nedojde k vyrovnání textilie ani potom, by bylo dobré celou věc konzultovat se soudním znalcem. V případě potřeby konzultace kontaktujte Ing. Elen Klaškovou - tel: 543 426 721


Ladislava Zaklová

Nika Tomečková|23.7.2009


Dobrý den, Ráda bych se dozvěděla co je na pravé kožešině přírodní? Jak můžete o živém tvoru psát jako o přírodním materiálu? Ano, kdybyste tak psali o lidech, speciálně o svých blízkých, je mi to jedno, ale tohle není normální. Máte naprostou absenci respektu a úcty k životu a pevně doufám, že se vám všem vymstí. Sbohem

Dobrý de,
u kožešin se nepoužívá v odborné terminologii označení pravé, protože k tomu pojmu není vhodný ekvivalent (nepravé, napodobené, umělé ….). Pro ty „nepravé“ se používá označení textilní kožešiny, protože vznikly textilní technologií. Nerozlišuje se z jakých vláken. U nich platí obdobná pravidla, tzn. označují se jako přírodní – z přírodních polymerů (vlna, bavlna…) a syntetická - z polymerů vyrobených uměle (polyester, polyamid…). Kůže jsou taky přírodní a syntetické.

Prostě terminologie ve všech jazycích respektuje to, co vytvořila příroda a odlišuje to od toho, co vytvořil člověk. Můžete se o tom přesvědčit na www.texsite.info
Hezký den.

Simona C.|23.6.2009


Dobry den. Chtela bych se zeptat na reklamaci jedne zakaznice : zakaznice prinesla pred tydnem reklamovat tehotensky svetr, ktery zakoupila 17.12.2008. Slozeni materialu: 32%polyamid, 26% vlna, 25% viscosa, 15% bavlna, 2% angora. Na predni strane svetru a vnitrnich stranach rukavu se vytvorily pri noseni zmolky. Zadni cast svetru a vnejsi strany rukavu jsou v poradku. Reklamaci jsme zamitli z toho douvodu, ze slozeni materialu ma tendenci zmolkovat. Zakaznice ale s vyjadrenim nesouhlasi, ze pry takove zkusenosti s vlnou nema. Proto bychom se chteli zeptat, jak by bylo spravne dale postupovat a zda mame pravo reklamaci zamitnout.Dekuji.

Vážená paní,
správný postup řešení reklamace, pokud zákaznice s vyřízením nesouhlasí je takový, že vyhledá soudního znalce v oboru textil a nechá si vyhotovit posudek. Podle vyjádření v posudku je pak reklamace uznána - případně neuznána. Pokud ani v tomto případě nesouhlasí, pak je třeba řešit situaci soudní cestou.
L. Zaklová

Soňa H.|21.6.2009


Dobrý den, zakoupila jsem modorbíle pruhované povlečení a při prvním praní na 60°C dle etikety se modrá barva lehce zapustila do bílých pruhů, které nyní mají modravý nádech, mohu toto reklamovat jako vadu výrobku? Spolu s povlečením jsem prala ještě bílé prostěradlo, které se rovněž zabarvilo. Mohu případně požadovat peníze zpět i za prostěradlo (koupené zároveň s povlečením), když bylo znehodnoceno kvůli vadě povlečení?

Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Jedná se o nízkou stálobarevnost textilie a tato vada je jednoznačně reklamovatelná. Jedná se o výrobní vadu a také vadu neodstranitelnou. Doporučujeme Vám, abyste reklamovala i prostěradlo. V tomto případě však víc záleží na obchodníkovi, do jaké míry vstřícný.
Hodně štěstí.
L. Zaklová

Šárka Sichingerová|9.6.2009


Dobrý den, reklamovala jsem dětskou zimní bundu,zakoupenou 29.11. 2008, kde se rozpadl dvoucestný zip. Zip je naprosto nefunkční, bundu nelze zapnout. Reklamaci mi neuznali s tím, že se jedná o mechanické poškození. Prosím o radu, jak v tomto případě postupovat dále. Děkuji

Dobrý den, díky za Váš dotaz. I na zdrhovadlo se vztahuje stejná záruka jako na ostatní části výrobku. Otázkou je, zda je zdrhovadlo nefunkční proto, že bylo nekvalitní, nebo závada vznikla mechanicky - používáním či neopatrným zacházením. Je třeba výrobek prohlédnout a podle toho lze určit, zda je vada reklamovatelná nebo ne.
L. Zaklová

Jana Nová|17.5.2009


Dobrý den V dubnu jsme společně s dcerou zakoupily ve stejném obchodě dvě košile pro dceru a triko s dlouhým rukávem pro mne.Všechny oděvy jsme si samozřejmě odzkoušely. Po jednom vyprání (dle pokynů z cedulky 30°C) se obě košile srazily přes prsa a nyní se při zapnutí knoflíku košile na prsou "rozevírají". Triko jsem prala asi 3x a rukávy se mi srazily tak, že my nyní končí nad hodinkami. Všechny tři kusy oděvů jsem tedy reklamovala. Reklamace byla vyřízena v můj neprospěch s odůvodněním "po přeměření bylo zjištěno, že oděvy odpovídají standartním velikostem a nevykazují známky sražení". Dcera má velikost poprsí 75F - tedy trochu větší. Košile se možná srazily jen o pár centimetrů, ale při takovémto poprsí znamená každý sražený centimetr oděvu problém... Existuje prosím nějaká norma, ve které se uvádí, jakou velikost v centimetrech má mít např. dámská košile s označením XL? Děkuji

Dobrý den,
v současnosti norma na písemné označení velikostí písmenu S, L, X existuje – je to ČSN EN 13402,
část 3. Podrobnější informace o této normě naleznete na našich stránkách v oddělení Centra technické normalizace.

L. Zaklová

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: