Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Šárka Sichingerová | 9.6.2009


Dobrý den, reklamovala jsem dětskou zimní bundu,zakoupenou 29.11. 2008, kde se rozpadl dvoucestný zip. Zip je naprosto nefunkční, bundu nelze zapnout. Reklamaci mi neuznali s tím, že se jedná o mechanické poškození. Prosím o radu, jak v tomto případě postupovat dále. Děkuji

Dobrý den, díky za Váš dotaz. I na zdrhovadlo se vztahuje stejná záruka jako na ostatní části výrobku. Otázkou je, zda je zdrhovadlo nefunkční proto, že bylo nekvalitní, nebo závada vznikla mechanicky - používáním či neopatrným zacházením. Je třeba výrobek prohlédnout a podle toho lze určit, zda je vada reklamovatelná nebo ne.
L. Zaklová

Jana Nová | 17.5.2009


Dobrý den V dubnu jsme společně s dcerou zakoupily ve stejném obchodě dvě košile pro dceru a triko s dlouhým rukávem pro mne.Všechny oděvy jsme si samozřejmě odzkoušely. Po jednom vyprání (dle pokynů z cedulky 30°C) se obě košile srazily přes prsa a nyní se při zapnutí knoflíku košile na prsou "rozevírají". Triko jsem prala asi 3x a rukávy se mi srazily tak, že my nyní končí nad hodinkami. Všechny tři kusy oděvů jsem tedy reklamovala. Reklamace byla vyřízena v můj neprospěch s odůvodněním "po přeměření bylo zjištěno, že oděvy odpovídají standartním velikostem a nevykazují známky sražení". Dcera má velikost poprsí 75F - tedy trochu větší. Košile se možná srazily jen o pár centimetrů, ale při takovémto poprsí znamená každý sražený centimetr oděvu problém... Existuje prosím nějaká norma, ve které se uvádí, jakou velikost v centimetrech má mít např. dámská košile s označením XL? Děkuji

Dobrý den,
v současnosti norma na písemné označení velikostí písmenu S, L, X existuje – je to ČSN EN 13402,
část 3. Podrobnější informace o této normě naleznete na našich stránkách v oddělení Centra technické normalizace.

L. Zaklová

Lucie Trajerová | 15.5.2009


Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda existuje nějaký seznam akreditovaných ústavů, ze kterých TZU certifikáty uznává?

Dobrý den,
pokud se Váš dotaz týká certifikace výrobků, tak seznam, od kterých bychom přebírali výsledky neexistuje. Pokud přebíráme výsledky testů nebo využíváme některé z certifikátů, tak je to vždy od akreditovaných subjektů. Přebírání těchto dokumentů však není naše povinnost a vždy je na uvážení odpovědného pracovníka, zda si chce některé hodnoty ověřit.
L. Zaklová

karla | 5.5.2009


Prosím o informaci, chtěla bych si nechat udělat rozbor materiálu, kalhot, které jsem si zakoupila v HM mám totiž po jejich nošení silnou alergickou reakci. Na visačce je napsáno 90 % bavlna a 10 %elasten na nic z toho nemám alergii. Jesli to lze u Vás provést a za jakou cenu. Děkuji

Dobrý den, zkoušky materiálového složení samozřejmě děláme. Jedná se však o zkoušku destruktivní, což znamená, že kousek Vašich kalhot bychom vystřihli a podrobili zkoušce a tím kalhoty znehodnotili. Proto by byl vhodnější postup konzultace s našimi soudními znalci. Kontaktujte proto Ing. Klaškovou na telefonu 543 426 721.
L. Zaklová

Vladka | 20.4.2009


Dobrý den, je možné někde na webu najít co a jak musí být značeno, co je ze zákona předepsáno pro textilní výrobky (ručníky, župany,čepice, šály) a pro obuv - letní pantofle, domácí obuv, holínky? Jde mi o to jaké symboly údržby a co ostatní musí být dané na výrobku. Děkuju

Vážená paní,
na označování textilního zboží vztahuje Zákon na ochranu spotřebitele č. 634/1992 Sb. a Vyhláška MPO č. 92/1999 Sb. Ve znění 317/2007 Sb. S účinností k 1.2.2008. Dále se ke značení vztahuje norma ČSN EN ISO 3758 (80 0005) Textilie – Symboly pro ošetřování. Přičemž Zákon na ochranu spotřebitele přesně definuje co má být označeno (název výrobku, označení výrobce/dovozce, údaje o velikosti, dále materiálové složení a celá řada dalších informací).
Další informace ohledně značení textilního zboží můžete nalézt na stránkách www.sotex.cz

L. Zaklová
TZÚ



Stanislava | 6.4.2009


Dobrý den, koupila jsem si pěkné džíny, které však pouští barvu na svrchní oblečení, i pouhým přetřením suchým hadříkem je patrné, že barva pouští... Nerada bych je vracela, protože se mi opravdu líbí. Neměli byste nějakou radu, jak docílit toho, aby barva přestala pouštět? Existuje třeba nějaký přípravek, který by se dal pořídit v drogérii? Děkuji za odpověď. S.

Dobrý den, děkujeme za Váš dotaz. Nestabilní barvivo je problematické a nelze nic spolehlivého doporučit. Nestabilní barvivo se chová nevypočitatelně.

Zuzana | 31.3.2009


Dobrý den, chtěla bych se zeptat kde je možné získat celkový přehled všech výrobků (tzv. stanovených výrobků) u nižch musí být posouzení shody dle zákona č. 22/1997 Sb. Nedaří se mi celkový seznam najít. Zatím se mi podařil najít pouze částečný seznam přiložený k zákonu 173/1997 Sb. Zajímalo by mě, zda je nutné dokladovat - posouzení shodu u textilního zboží - batohy, školní aktovky. Děkuji předem za Vaši odpověď.

Dobrý den,
díky za dotaz.
Stanovené textilní výrobky podle zákona č. 22/1997 Sb. Spadají do 4 kategorií - hračky, ochranné osobní prostředky (oděvy a pomůcky), zdravotnické prostředky a geotextilie.
Posouzení shody pro batohy a školní aktovky není požadováno.
L. Zaklová

Vít Vondráš | 15.2.2009


měl bych zájem o výrobu látky která se u nás běžně nevyskytuje, zajímalo by mne kdo by mi jí mohl vyrobit, vy také vyrábíte kdybych vám zaslal vzorek a jaké množství Děkuji s pozdravem Vít Vondráš

Dobrý den pane Vondráši,
TZÚ není výrobní firma, poskytujeme pouze služby pro výrobce a obchodníky. Ohledně výrobce nějaké speciální textilie bychom Vám případně mohli poradit, kdo ji v ČR vyrábí.
Prosím, vzorek s popisem Vašeho požadavku zašlete na adresu:
Textilní zkušební ústav, s.p.
Václavská 6
658 41 Brno

na jméno L. Zaklová. Poprosím některého z kolegů o konzultaci a pak se Vám ozvu - mailem nebo telefonicky. Prosím, nezapoméňte na sebe uvést kontaktní údaje.
Ještě se omlouvám za zpoždění při odpovídání - účastnili jsme se veletrhu.
Přeji hezký den a budu se těšit na zprávu od Vás.
L. Zaklová

Jindřiška Nováková | 15.2.2009


Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu při postupu s reklamací kožichu, který jsem si koupila před 5 dny za nemalé peníze. Dva dny jsem se z něj těšila jen doma až do okamžiku, kdy jsem při každém oblečení ucítila nesnesitelný zápach při kterém se mi zvedá žaludek. Kožich je z králíka (gepardí vzor) a vzhledem k tomu, že jsem vyrůstala na vesnici a tatínek choval králíky vím, že takto smrdí špatně vysušená a opracovaná kůže. Existují nějaká technická hodnocení nebo něco co bych mohla použít při reklamaci? Předně si teda nedovedu představit, jak by chtěli vadu napravit, ale zase jsem si kabátek nekoupila jen abych se na něj koukala skrz igelitový obal ve skříni. Děkuji

Dobrý den paní Nováková,
děkujeme za Váš dotaz.
Kožešiny a kožené či usňové výrobky nespadají do naší kompetence. TZÚ je zaměřen na všechny druhy textilních produktů. Proto, prosím, kontaktujte paní Marii Stejskalovou, která je znalcem v oblasti kožených, kožešinových a usňových výrobků, mail:[mariestejskal@mybox.cz], nebo AZL Otrokovice, s.r.o., Ing. Miloslavu Štachovou mail:[stachova@azl.cz], která je také odborníkem v této oblasti.
L. Zaklová

Jitka Pokorna | 28.1.2009


Dobry den, prosím o radu, zda je možné uznat zákaznici reklamaci výrobku z angorské vlny (srsti angorského králíka)z důvodu, že ji toto zboží (rolák) pouští chlupy. Na prodejně se domníváme, že do jisté míry se jedná u tohoto materiálu o typickou, přirozenou vlastnost. Pokud by reklamace nebyla oprávněná, prosím o vaše zdůvodnění (příp.odkaz). Mnohokrát děkuji !

Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz.
Výrobky, zejména úplety, s obsahem angorské vlny vykazují jistou negativní vlastnost – línání. Tato skutečnost ale nesmí být obtěžující. To znamená, že výrobek nesmí línat tak, aby výrobek pod a nebo nad ním, byl významně znečištěn línáním vláken. Většinou jsou vlákna angorské vlny upravena tak, aby bylo zajištěno jejich zakotvení a to buď zdrsněním jejich povrchu, aby bylo zajištěno snížení klouzavosti, a nebo zvýšeným zakotvením vláken ve struktuře příze.

Z toho důvodu není možné jednoznačně, bez prohlídky reklamovaného výrobku, stanovit zda línání angorských vláken je ještě v toleranci a nebo již obtěžující. Na tuto vlastnost není také žádný předpis či norma, která by stanovovala její hodnotu.

Nejlepší porovnání je vždy to co by vadilo mně a proč, kdybych tento výrobek nosil.

Vladimír Štork, vedoucí AZL



Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: