Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Magda Matušková | 1.6.2007


Dobrý den, koupila jsem si tričko s potiskem a po prvním vyprání se potisk začal drolit a olupovat. Proč s etati vada (jestli se o vadu jedná) objevila na vypraném výrobu?

pokud bylo tričko vypráno podle symbolů údržby tak loupání loga je vada, kterou je možno reklamovat. Neznamená to ovšem že bude jednoznačně prodejnou uznáno. V případě že nebude reklamace vyřízena kladně je možno postupovat tak, že oslovíte soudního znalce (např. tzu) který prověří, zda je poškození způsobeno vadou výrobku a nebo nevhodným užíváním či údržbou.

Vladimír Štork
vedoucí AZL
Václavská 6
658 41 Brno
tel.0042543426713, www.tzu.cz
fax.0042543243590, email stork@tzu.cz
mobil 604235058

Marta | 23.5.2007


Dobrý den, chtěla bych si na letošní léto pořídit široké vzorované kalhoty. Vyhovují mi víc než sukně, ale nebudu v nich "naprču" ? :) Děkuji za odpověď. Marta

Váš problém je možné řešit jedině odborným posouzením. Doporučuji Vám návštěvu našeho ústavu. Zda budete v širokých vzorovaných kalhotách "naprču" nebo ne, Vám já nebo moji kolegové rádi sdělíme. Petr Nasadil

veronika přikralová | 5.5.2007


Dobrý den, Chtěla bych se zeptat, jestli existuje nejaká literatura na téma antibakteriální úpravy oděvů.

Dobrý den, antibakteriálních úprav je celá řada. Ve většině případů se jedná o profesionální úpravy aplikované již při výrobě. Všeobecnou literaturu popisující tyto úpravy neznám, doporučil bych projít nabídku kihoven. Petr Nasadil

Milan Schmidt | 23.3.2007


Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda -li se vyskytuje ekologický nebo bio výrobek v textilu? Děkuji.

Není mi jasné jak to myslíte. Například bavlněné tričko je z přírodních materiálů. Jestli je bavlna pěstována za ekologických podmínek ? Obávám se, že vzhledem k zemím původu Vám toto nikdo nezaručí ... navíc textil prochází chemickým zpracováním (bělení, barvení, atd.) a těžko říct, kde začíná a končí "eko" nebo "bio". Jiná otázka je, zda je textil na trhu zdravotně nezávadný. Tady bych doporučil žádat jakékoli certifikáty nabo osvědčení o zkouškách od prodejce nebo dodavatele. To je jediná možnost jak mít jistotu, že se zdravotní nezávadností nějaká zkušebna zabývala. Petr Nasadil

Anna Sotáková | 7.12.2006


Dobrý den, zakoupila jsem si pletený svetr, který se po čase škaredě sežmolkoval. Svetr nechci reklamovat. Chci vás požádat o odbornou radu, jestly lze nějak rozpoznat při nákupu takto nekvalitný výrobek a co spůsobuje tuto vadu u pletených materiálů. děkuji za odpověď

Žmolkování úpletů je obvyklá a velmi nepříjemná vlastnost některých úpletů. Pokud se tato závada vyskytne v době životnosti výrobku a je na závadu běžného užívání výrobku je nutno jej reklamovat.
Předem je jen velmi obtížné odhadnout který svetr a z jakých materiálů bude či nebude žmolkovat. Jsou materiály, které jsou k této negativní vlastnosti více či méně náchylné. Mezi nejproblematičtější patří ze syntetických akryl, polyester a viskóza z přírodních potom vlna nebo bavlna. Tato materiálová skladba není ovšem vždy tím správným měřítkem neboť se na tom stejně významně projevuje hustota úpletu či jemnost vláken nebo příze a technologie výroby příze. Někdy může dojít k oděru žmolků postupně tak jak se objevují v krátkém cyklu (např. u vlny) a nebo naopak pokud se objeví u polyesteru, akrylu či bavlny nebo jejich kombinací k jejich zvětšování a velmi neochotnému odpadávání těchto vytvořených útvarů. Tato vada je tvořena zejména uvolňováním jednotlivých vláken z těla příze a postupnému zamotávání až do vzniku žmolku běžným užíváním výrobku. Jejich odstraňováním je možno způsobit vylysání vlasového povrchu až do snížení pevnosti či degradace struktury úpletu.

Hana | 9.11.2006


Dobrý den, mám následující problém – zakoupila jsem pánský letní oblek v hodnotě asi 10.000,-Kč. Stejně jako ostatní obleky jsem ho dávala vyčistit do čistírny. Asi po čtvrtém čištění se látka na obleku „zkrabatila“, takže oblek se v podstatě již nedá nosit. Od čistírny jsem na vlastní žádost dostala následující vyjádření: "Vaše zakázka č. 401, sako světlé byla čištěna nejšetrnějším možným technologickým postupem, přesně podle pokynů výrobce, uvedených na etiketě výrobku. Tento je určen pro jemné tkaniny z choulostivých vláken. Pokud se Vám jeví vlákno jako měkčí se sklonem k snadnějšímu pomačkání, je to způsobeno vlastnostmi a materiálovým složením výrobku." Pro úplnost dodávám, že oblek byl zakoupen asi před 5-ti lety, bohužel manžel ho začal nosit až letos v létě, takže se obávám, že u prodejce s reklamací neuspěji, přesto prosím o radu, zda mám nějaké možnosti, jak se domáhat nápravy (např. ve vztahu k čistírně, příp. i k prodejci). Děkuji za odpověď.

Dobrý den,
Bohužel nemůžeme v tomto případě výrobek posoudit aniž bychom ho viděli. Obecně je možné připustit obojí tj. že výrobce nepoužil materiál vhodný k chemickému čištění i že čistírna mohla někde udělat chybu. Máte pravdu v tom, že po 5 letech už není možné výrobek reklamovat a to ani v případě, že nebyl nošen.
Důležité bude jak oblek vypadá a z čeho je vyroben. Podle toho by bylo snad možné zajistit nápravu (alespoň částečně) např. propařením na figuríně apod. Ale nevím jak závada vypadá. pokud by jste se mohla zastavit nebo poslat fotku obleku, bylo by to určitě lepší.
Petr Nasadil (nasadil@tzu.cz)

Marek | 26.10.2006


Dobrý den, rád bych se zeptal, zda existujou a věřím že ano, nějaké zákony, směrnice nebo nařízení v textilním průmyslu v ČR. Poradíte mi nějaký odkaz, sbírku zákonů pro textil, atp.? Předem velice děkuji.

Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Co se týče nařízení a směrnic pro textil, tak jich existuje celá řada - na textilní hračky, na oděvy pro děti do 3 let věku, dále na technické textilie a mnoho dalších. Bylo by dobré specifikovat oblast, která Vás zajímá, abychom Vám mohli poskytnout přesné informace. Dále existuje řada norem, které jsou vytvořeny speciálně pro textilní průmysl. Jedná se o řadu 80 a podrobnější informace můžete nalézt na stránkách Českého normalizačního institutu.
Ladislava Zaklová
marketing

Dita | 12.10.2006


Dobrý den, jaké podmínky musí splňovat outdoorové oblečení (pro všechny věkové kategorie)? Je potřeba prohlášení o shodě? Existují jiné certifikace, které musí výrobce obstarat před uvedením zboží na trh? Děkuji mnohokrát.

Vážení,
odpověď na tuto otázku není jednoduchá, neboť se jedná o širokou oblast. Pro outdoorové oblečení neexistuje norma, která by jednoznačně předepisovala, co musí výrobek splnit. Obecně se u takového oblečení hodnotí základní užitné vlastnosti, jako pevnost, odolnost vůči oděru, odolnost natržení a pod. Rozhodné jsou však tzv. funkční vlastnosti - vodonepropustnost (výška vodního sloupce a spray test), prodyšnost, tepelná propustnost, propustnost vodních par apod. Úroveň těchto parametrů deklaruje výrobce podle toho, jaké funkce má výrobek plnit a do jakých prostředí je určen (charakterizované výškou vodního sloupce, stupni teploty/chladu proti které chrání apod.). Dále by měl výrobek vyhovovat hygienickým parametrům, které jsou charakterizovány např. stálobarevností v potu a otěru, obsahem formaldehydu, pH vodného výluhu, obsahem těžkých kovů a aromatických aminů apod. Limitní úrovně hygienických parametrů jsou dány Metodickým doporučením Státního zdravotního ústavu.
Zákonem předepsané požadavky pro daný typ oblečení se týkají pouze výrobků pro děti do tří let, které jsou dány vyhláškou č. 84/2001 Sb. v platném znění (stanovuje hygienické požadavky pro hračky a výrobky pro děti do 3 let).
Outdoorové oblečení není stanoveným výrobkem ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb., spadá do tzv. neregulované sféry a není tedy třeba na ně vydávat prohlášení o shodě. Výrobky nemusí být povinně certifikovány či zkoušeny (vyjma výrobků pro děti do tří let, u nichž musí být splnění požadovaných parametrů doloženo zkušebním protokolem, certifikátem či podobným dokladem).
Výrobce před uvedením výrobku na trh může pro výrobek zajistit tzv. dobrovolnou (nepovinnou) certifikaci, při níž si nechá vyzkoušet a osvědčit, že výrobek splňuje ty parametry, které výrobce deklaruje a že je výrobek hygienicky nezávadný.

S pozdravem
Ing. Svatava Horáčková

Zuzana | 9.8.2006


Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak mám reagovat na odmítnutou reklamaci trička? Důvodem odmítnutí je agresivní pot. Podle čeho se pozná agresivní pot? Je to oprávněné odmítnutí této reklamace? Děkuji za odpověď Zuzana

Agresivní pot je nesmysl. Občanský zákoní o shodě s kupní smlouvou říká, cituji: ... prodávaná věc má jakost a užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodávajícím, výrobcem nebo jeho zástupcem popisované, nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané, popřípadě jakost a užitné vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé ...".
Každý výrobek tedy musí mít "obvyklou jakost" a musí být použitelný za doporučených nebo "běžných podmínek používání". V případě nízké stálobarevnosti v potu by měl prodejce reklamaci uznat. Reklamace by nebyla oprávněná pouze v případě, že by jste se úmyslně agresivně potila a poškodila tím výrobek :-)
Doporučuji zaslat nám výrobek k posouzení závady a dohodnout se na vypracování znaleckého posudku.
Petr Nasadil

Peter B | 25.7.2006


dobrý deň, chcel som sa opýtať, do akej miery sú funkčné odevy s antimikrobiálnou úpravou?

V současné době jsou antibakteriální úpravy oděvů (zejména ponožek) ještě relativně vzácné, i když se jich objevuje stále více. Účinnost bude zcela jistě závislá na charakteru antibakteriální úpravy, nicméně máme zprávy, že subjektivní pocit z takových oděvů skutečně může být velmi dobrý. Co se týče normativní průkaznosti efektu, velmi záleží na standartu, který se použije. Existují normy, kterými "projde téměř vše" a naopak normy velmi přísné, platí tedy, že pokud výrobce chce, normu si vždycky najde. Doposud ovšem není zcela vyřešen problém stálosti úprav vůči praní a otázka dermatologická (tj. např. případné hubení přirozené mikroflóry lidské pokožky). Můžete se tedy setkat s rychlým slábnutím efektu po několika málo pracích cyklech.

Petr Benešovský

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: