Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Ivana H.|16.9.2005


Je možné reklamovat roztržení švů na nových kalhotách, když jsem si na nich upravila délku ? Kalhoty jsem si zkrátila a reklamace mi byla z tohoto důvodu zamítnuta. Zkrácení délky podle mě nemohlo ovlivnit prasklý šev u kapsy. Děkuji. Ivana.

Podle našeho názoru by reklamace měla být uznána. Zkrácení délky kalhot je běžná konfekční úprava a nesouvisí se špatným provedením švů na jiných částech výrobku. Pokud nebude prodejce ochoten reklamaci uznat, pokuste se s ním dohodnout na posouzení výrobku soudním znalcem.
Petr Nasadil

Aleš N.|14.7.2005


Vrátil jsem se z dovolené u moře a na novém značkovém triku se mi vytvořily světlé skvrny. Jde to reklamovat ? Můžete mi poradit co s tím ?Dík. A.N.

Z Vašeho popisu usuzuji, že by se mohlo jednat o vadu výrobku a to buď nízkou stálobarevnost na světle nebo nízkou stálobarevnost v potu. Bylo by nutné výrobek vidět, popř. provést zkoušky. Nicméně pokud si nejste vědom poškození výrobku např. potřísněním či nevhodnou údržbou, určitě máte důvod ho reklamovat. Petr Nasadil

Anička|15.6.2005


Mohu nějak ověřit, že kupovaný výrobek je skutečně zdravotně nezávadný ? Hlavně u výrobků pro děti ?

V ČR je toto problém, protože žádný zákon (bohužel ani vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 84/2001 Sb. týkající se přímo výrobků pro děti do 3 let) neukládá prodejci povinnost zákazníka informovat o zdravotní nezávadnosti prodávaného zboží (výjimku v této oblasti tvoří hračky, které musejí mít označení "CE" potvrzující shodu s technickými požadavky na výrobky). Samozřejmě dobrý prodavač by Vám měl poskytnout všechny dostupné informace, protože MUSÍ mít k dispozici doklad, že výrobek pro děti byl vyzkoušen a je zdravotně nezávadný.
Trochu jiná je situace u ostatních oděvních výrobků. Zde neplatí povinnost zdravotní nezávadnost ověřovat (platí obecná odpovědnost ve všech zemích EU - odpovědnost za bezpečnost výrobku, která je právně vymahatelná). Řada výrobců a dovozců však svoje výrobky zkouší ve snaze nabídnout zákazníkům kvalitní zboží konkurující levným dovozům. Proto věřím, že na požádání bude prodejce schopen příslušný protokol či certifikát ochotně doložit a prokázat kvalitu zboží, které prodává.Ing. Nasadil

Dejvid chat SOS|13.6.2005


Jde třeba u goretexové bundy si nějak ověřit, že je opravdu z tohoto kvalitního materiálu, nebo nezbývá než důvěřovat značce/prodejci?

Goretex je ochranná známka. Je možné si ověřit, že je to originál. Prodejce by měl být schopen pomoci s důkazem, že jde o originál. Výrobek může mít např. číslo šarže apod, což je možné dále dohledat u výrobce. Ing. Nasadil

Častý dotaz|13.6.2005


Jsme výrobci profesních oděvů. Zákazník od nás požaduje prokázání systému podle ISO certifikátem. Co musíme udělat pro získání certifikátu?

Jednotlivé kroky, které musíte absolvovat vystihuje obrázek Postup získání certifikátu. Další informace jsou na www.tzu.cz v části „Certifikace systémů“. Podrobnější dotazy Vám zodpovíme telefonicky (viz kontakty) nebo při osobním jednání. Ing. Tomeš

Veronika Z. chat SOS|13.6.2005


Slyšela jsem, že některé „značkové“ Adidasy, Pumy a Nike z tržišť mohou být až zdravotně závadné. To výrobci jenom straší, nebo může být tričko vskutku škodlivé? I po vyprání?

Kvalita stánkového prodeje je opravdu různá a nikdo ji prakticky nesleduje. V ČR není legislativa upravující tuto oblast (vyjma výrobků pro děti, ochranných oděvů, zdravotnických materiálů apod - jedná se o zákonem stanovené výrobky). Takže skutečně můžete zakoupit závadný výrobek, jehož kvalitu ani praním nezlepšíte (např. obsah těžkých kovů či aromatických aminů je dán použitým barvivem).Praním lze kvalitu zlepšit, alespoň odstranit povrchové přípravky, pokud byly použity, pro konzervaci při přepravě. Ing. Nasadil

Vladimír Novák chat SOS|13.6.2005


Mám dojem, že džíny se mi ošoupou mnohem dříve než dřív. Došlo v posledních letech k nějaké změně technologie či materiálu? Čím by to mohlo být?

Životnost džínoviny zkracují především různé moderní úpravy. Seprání, opotřebený vzhled, obroušení, různé enzymatické úpravy ... Je třeba si uvědomit, že takovýto výrobek má vždy nižší životnost a kupující by si toho měl být vědom (očekával bych informování při prodeji). Ing. Nasadil

Obchodník|10.6.2005


Obchoduji s textilními výrobky. Existuje nějaký předpis na kvalitu dekoraček. Vrací se mi reklamace.

Kvalitativní požadavky pro dekorační textilie jsou stanoveny v normě PNJ 583-80-2000 "Dekorační textilie. Užitné vlastnosti" vydané TZÚ. Tuto normu můžete zakoupit v TZÚ (např na dobírku). Pokud máte zájem o další normy a celou řadu dalších informací z oblasti jakosti včetně právních předpisů k jakosti věnujte pozornost nabídce služeb TZU v oblasti technické normalizace. Ing. Tomeš

nick|9.6.2005


Mám problém ohledně správného používání textilních symbolů na oděvech.Podle normy ČSN 23758- 80 0005 Textilie musí být u výrobků uvedeny symboly pro údržbu v pořadí:praní,bělení,žehlení,chemické čištění,sušení v bubnové sušičce.Poslední symbol sušení jsme dle doporučení zahraničního výrobce materiálu,ze kterého oděvy šijeme, nahradily evropským symbolem :sušit pověšením,popřípadě ještě navíc symbolem :neždímat.Je to v rozporu s normou?Tyto dva symboly jsem v normě nenašla,ale běžně se používají.Jeden náš odběratel (na Slovensku) platil pokutu za to,že tam vysloveně chybí přeškrtnutý symbol se sušičkou...Ráda bych znala váš názor,jestli je možné to takto uvádět,aniž by hrozil finanční postih..Děkuji

Povinnost obhodníka informovat o způsobu údržby vyplývá ze zákona č. 634/1992 Sb. "o ochraně spotřebitele". Nikde není určena povinnost (na rozdíl od Slovenska) uvádět na textilním výrobku symboly údržby. V praxi je ale značení způsobu údržby pomocí symbolů údržby nejběžnější a pak je vhodné respektovat normu ČSN EN 23758 (80 0005) "Textilie. Symboly pro ošetřování." Upozorňujeme ale na §10 odstavec (8) uvedeného zákona: "V případě prodeje výrobku, při jehož označení byly použity symboly, je prodávající povinen vhodně zpřístupnit spotřebiteli informaci o významu těchto symbolů.", což je možné řešit buď informací přiloženou k výrobku nebo např. vyvěšením potřebných informací na prodejně. Většinou se má za to, že pět symbolů uvedených v ČSN EN 23758 je obecně známo a není potřeba o jejich významu spotřebitele zvlášť informovat. Při průzkumech se ale ukázalo, že např. symboly "bělení" a "bubnové sušičky" zdaleka nejsou všeobecně známy. Doporučujeme proto i v tomto případě naplnit výše uvedený požadavek §10 odst. 8. Použití symbolů "sušit pověšením" a "neždímat" je možné, ale v tomto případě určitě s nějakou formou informace o jejich významu. Obecně je možné a vhodné doplnit návod na údržbu i třeba letákem s podrobným popisem, na co dát pozor při údržbě apod. Ing. Klaška

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: