Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Milan|7.8.2015


Dobrý den, reklamoval jsem v cistirne poskozeni saka behem cisteni. Firma se ale hajii "Vami" zpracovanym posudkem AZL 15/0706, ve kterem je ale neuplne typ poskozeni a hlavne i jina barva saka. Jak si mohu overit, je posudek opravdu od Vas. Dekuji

Dobrý den,
Posudek AZL 15/0706 jsme vypracovávali ale bohužel nemůžeme sdělit zda se jedná o Vámi reklamovaný výrobek. Pro stanovení, zda se skutečně jedná o dotyčný výrobek, bychom potřebovali zaslat uvedený výrobek abychom mohli posoudit zda se jedná o Vámi reklamované sako a jaká byla vada.
Pokud budete chtít zjistit tuto skutečnost prosím o zaslání saka i s potřebnými kopiemi dokladů a telefonním číslem pro odpověď.
Jednoduše tuto skutečnost posoudíme a dáme Vám vědět.
 S pozdravem  
Štork, TZÚ

Kateřina|6.8.2015


Dobrý den, prosím o radu a pomoc. Na začátku července jsem si zakoupila cyklistické kalhoty. Po jejich prvním použití (ujeto cca 30km na kole) se mi na zadním díle v sedací oblasti rozjela látka - jednotlivé nitě tkaniny se jednodušše oddělují od sebe. V prodejně mi reklamaci shledali jako neoprávněnou s vysvětlením, že jsem danou vadu, tedy povolení textilie, zapříčinila spálením materiálu. Prosím o radu, jak dále postupovat.

Dobrý den,
Závada se projevila do 6ti měsíců od zakoupení, mělo by být věcí prodejce prokázat příčinu vzniku vady. Doporučuji se znovu obrátit na prodejce s tím, že s jejich posouzením nesouhlasíte a zda budou ochotni nechat kalhoty posoudit znalcem. Pokud by byli proti, pak se zkuste domluvit, že toto zajistíte sama a budete po nich požadovat v případě kladného posouzení, úhradu posudku (v případě TZU cca 2-3tiskč). Pokud ani na toto nebude prodejce ochoten přistoupit, pak nezbývá než se s posudkem obrátit na soud a domáhat se náhrady škody občanskoprávní cestou. V případě potřeby se ozvěte telefonicky, můžeme se domluvit jak postupovat.
Ing. Petr Nasadil, vedoucí AZL

Jiří|3.8.2015


Dobrý den, existuje prosím nějaká norma, pro hmotnostní, případně délkové odchylky přízí pro háčkování, pletení? Našel jsem něco podobného jen pro potraviny. Děkuji za odpověď

Dobrý den,
obecně na délkové textilie (nitě, příze) platí v současné době tyto normy:
ČSN 80 2151 Šijacie nite. Spoločné ustanovenia (z roku 1985)
ČSN EN 12590 Textilie – Průmyslové šicí nitě vyrobené zcela nebo částečně ze syntetických vláken (z roku 2000).
Ty se však týkají pouze šicích nití.
 
Pro příze pro pletení platí:
PNJ 578-80-99 Vlnařské příze pro ruční pletení vydaná TZÚ. Ta mimo jiné uvádí hodnoty odchylek délkové hmotnosti a počtu zákrutů. Neuvádí hodnotu odchylky délky návinu.
Ing. Lubor Tomeš, TZÚ
 

Anna|29.7.2015


Dobrý den. Prosím o radu. Zakoupila jsem si šaty, kde na štítku bylo napsáno, chemicky ošetřit. Já ale potřebovala šaty ihned obléknout a jít na večírek, takže jsem je nenechala ani vyčistit. Šaty jsou červené s černobílým předkem a červenou spodničkou. Po večírku jsem zjistila, že mě spodnička nejpíše pustila na předek šatů - červené šmouhy. Vedoucí mě reklamaci neuznala s tím, že jsem šaty určitě vyprala, že si dosud nikdo nestěžoval. Já se s tímto ještě nikdy nesetkala, ale stojím si za svým, šaty jsem neprala ani se nepolila, to bych se musela polít hodně nešikovně. Děkuji za odpověď Anna

Dobrý den,
na šatech je možné provést zkoušky stálobarevnosti v potu, v otěru (tyto zkoušky navrhuji dle popisu závady) a tím zjistit, jestli mohlo dojít k zabarvení. Není povinnost nové šaty před oblečením nechat čistit. Pokud nejsou šaty ošetřované, je to pro provedení zkoušek lepší. 
Ing. Elen Klašková, TZU

děděk|8.7.2015


Dobrý den. Mám dotaz, jaké jsou normy pro pracovnice prádelny. Konkrétně kolik kilogramů špinavého prádla může vyprát, usušit a vyžehlit jedna pracovnice za 8 hodin pracovní doby?

Tzv. „normy“  neexistuji. Produktivita na prepocteneho pracovnika a hodinu se lisi podle velikosti/kapacity pradelny, jejiho technickeho vybaveni a sortimentu praneho pradla.
Ve zdravotnictvi se ve vlastnich pradelnach pohybuje podle udaju z praxe produktivita v kg na pracovnika za 1 hodinu v rozmezi 3 – 15 kg/prac/hod, s prumerem 10 kg/prac/hod. V komercnich pradelnach je az 4 x vyssi, podle strojniho vybaveni – kontinuální prací linka, zehlice vybavene vkladanim a skladanim, dopravniky, atd.
V případě dalších dotazů mne kontaktujte na stika@tzu.cz
Ing. Václav Štika

Zdenka|14.5.2015


Dobrý den .Mám problém s internetovým obchodem BONPRIX v Ostravě u kterého jsem si zakoupila záclony do celého domu a to 31 ks za teměř 7000 kč Na jejich stránkách bylo u záclon uvedeno .že se jedná o krásný splívavý materiál a snadnou ůdržbou .Z tohoto důvodu jsem nakoupila záclony ,že se jedná o kvalitní materiál. Po vyprání záclon ,jsem zjistila ,že záclony jsou velice pomačkaná a přes snahu obtížného žehlení ,bylo znát na záclonách pomačkaný vzhled .Reklamace mi nebyla uznaná a nebudou mi vráceny za zboží peníze i přes opakovanou reklamaci .Bylo mi také sděleno z reklamačního oddělení pokud nesouhlasím s neuznanou rekjlamací mám si nechat provást posudek o materiálu .Obracím se proto na Vás .zda mi můžete v táto záležitosti neuznané reklamace a vrácení finanční částky nějak pomoci. Děkuji velmi pěkně S pozdravem Haničáková Zdenka

Dobrý den,
pokud nesouhlasíte s rozhodnutím prodejce, je možné se obrátit na soudního znalce a na základě jeho posouzení (a v případě prokázání vady materiálu) se následně domáhat náhrady u prodejce, nebo podáním žaloby.
K posouzení je třeba dodat výrobek (stačila by zřejmě jen jedna záclona) a kopie dokumentace týkajících se jak prodeje (deklarované vlastnosti, návod k údržbě, materiálové složení, ... tj. to co jste měla dostat při nákupu), tak zamítnutí reklamace. V případě zájmu nám zavolejte a domluvíme se na dalších podrobnostech.
Ing. Petr nasadil, vedoucí AZL, TZÚ

Petra|12.5.2015


Dobrý den, prosím o radu ohledně neuznane remlamace bundy, která má výplň duté vlákno. Ihned po prvním praní dle symbolu na bundě-30 stupňů, se mi výplň, která vubec nebyla prichycena v jednotlivých prositych ctvercich, sesypala a vznikly boule výplně, které jsou vidět i přes látku, neboť bunda je světlá. Reklamace zamitnuta z důvodu špatného zdimani, prý na moc otáček, ale na pracím symbolu uvedena pouze teplota. Myslím si, že i kdybych nezdimala vůbec, tíhou nacucane bundy vodou, by se výplň sesypala také, neboť tam nebyla vubec chycena. Mám několik bund s touto výplní, ale žádná mi tohle neudělala a peru stejně. Děkuji za Vaši radu.

Nepřišitá výplň je vadou konfekční - výrobní, neodstranitelnou a je důvodem k reklamaci. Obraťte se s neuznanou reklamací na znalce v oboru textil a nechte si napsat znalecký posudek a domáhejte se svého práva.
Ing. Elen Klašková

lenka n.|2.5.2015


dobrý den, koupila jsem si halenku, ktera mi zabarvila svetlou kabelku. za halenku mi reklamaci uznali. mam narok na uhradu znicene kabelky? dekuji moc.

Dobrý den,
Ano, prodejce by měl uhradit i poškozenou kabelku. Prakticky může nastat problém s prokazováním, že byla kabelka poškozena právě reklamovanou halenkou. V případě, že by prodejce vadu neuznal, doporučuji konzultovat problém se soudním znalcem.
Petr Nasadil

renáta|11.3.2015


Dobrý den,zakoupila jsem si péřový kabát.Během 2 měsíců nošení, z něj neustálé proniká peří na povrch to poměrně ve velkém množství.Reklamovala jsem jej u prodejce,který mi sdělil,že vrchový materiál je polyester-nylonové vlákno a peří v tenkém vrchovém materiálu může pronikat.jedná se údajně o obecně známou věc a je to prý dań za módní a trendové zboží.S tímto vyjádřením jsem nesouhlasila a druhá reklamace byla rovněž zamítnuta s tím, že výrobce prodal tisíce kusů po celé Evropě a moje reklamace je jediná. Chtěla jsem se zeptat, zda je opravdu běžné, že z péřové bundy,povrchový materiál 100% nylon,proniká během nošení peří.Peří proniká rovněž švy a mám obavu jak bude bunda vypadat po delší době užívání. Za odpověď předem děkuji Renata

Dobrý den,
Jakýkoliv péřový oděvní výrobek musí splňovat jednak technické požadavky na prolínání peří nebo vláken pro jakost obvyklou a dále je nutno přihlédnout i k estetické vadě způsobené rozdílem barev peří nebo vláken nebo peří.
Pro posouzení konkrétního výrobku jej potřebujeme vidět abychom jej mohli posoudit. Současně s výrobkem potřebujeme dodat veškeré kopie dokladů včetně těch které byly dodány při zakoupení.
Pokud budete chtít pokračovat v konkrétním případu zašlete poštou a nebo dodejte osobně výrobek s kopiemi dokumentů na TZU. Soudní znalec posoudí reklamovanou vadu a pokud bude prokazatelná můžeme napsat znalecký posudek. V případě že nebude vada prokázána, budete informována a výrobek zaslán zpět pouze za cenu poštovného a nebo v případě osobního dodání vrácen zpět bez účtování poplatku.
Vladimír Štork, soudní znalec, TZÚ

Lucie|19.2.2015


Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s označováním šitých textilních výrobků. Konkrétně se mi jedná o kosmetické tašky a dámské šály a šátky. Zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. uvádí povinnost označovat výrobky údaji o složení. Kosmetické tašky jsou ale na seznamu výrobků, které povinnému označování údaji o složení materiálu nepodléhají? Šály a šátky ano. Ale, můžu tyto šály a šátky označit údaji o složení tak, že na hotový výrobek přivážu cedulku s údaji o složení a udržování výrobku? Nelíbí se mi představa, že bych na šálu musela cedulku trvale přišít. Působí to nevzhledně. Je tento způsob označení možný? Můj druhý dotaz je ohledně označování textilních a oděvních výrobků z hlediska správného postupu při údržbě a ošetřování. Toto je pro výrobce dobrovolné? Děkuji za odpověď.

Dobrý den,
odpovědi na své otázky naleznete zde:
http://www.tzu.cz/narizeni-ep-o-novem-znaceni-textilnich-vlaken-CZ12607
Je potřeba si toto nařízení prostudovat, je tam i ke stažení zdarma, Zákon na ochranu spotřebitele sám nestačí.
Ing. Ivana Halamová, TZU

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: