Certifikáty    
Úvodní strana > Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

cecílie | 7.4.2016


Dobrý den, ráda bych znala Váš odborný názor. Chtěli bychom pod mou značkou prodávat dětský textil s natisknutou autorskou kolekcí. Jednalo by se o textil hlavně pro děti do 3let ale i starší. Máme nabídku, nechat si dětský textil ušít od švadleny na míru. Zajímalo by mě, jestli musí mít trika označení CE? kdo by měl štítek k textilu upevnit, švadlena, nebo já jakožto dodavatel do obchodů? Musí mě švadlena doložit nějaký certifikát, že materiál, ze kterého šije je vhodný a splňuje normy EU , nebo se musí testovat každý textil zvlášť ( triko, kalhoty a pod..) již jako ušitý a potisklý kus? Jaké jsou cenové relace za zkoušku daných materiálů pro možnost k vypuštění na trh? Prodávalo by se pouze zde v ČR. Štítky jsem pochopila, že je vhodné přišívat rovnou k textilu a popisovat slovy materiál ( kvůli autorským právům ). Děkuji za Váš čas a pomoci k lepšímu startu :)

Dobrý den,
Značku CE lze na výrobky umístit jen v určitých konkrétních případech. U textilních výrobků se týká např. hraček či ochranných oděvů. V jiných než legislativou stanovených případech se značka CE nesmí použít!
Pokud prodáváte výrobky pro děti do 3 let, je třeba splnit požadavky vyhlášky č. 84/2001Sb. To lze udělat buď nákupem tkanin, které výrobce otestoval a vybavil dokumentací (prohlášením), nebo je lze vyzkoušet dodatečně s tím, že je ale třeba hlídat zdroje materiálu. Jako prodejce totiž odpovídáte za bezpečnost výrobku na trhu. Je tedy na Vás, jak se se švadlenou domluvíte a kdo toto zajistí. Doporučuji si výsledné ujednání sjednat ve smlouvě v písemné podobě, aby byla jasná odpovědnost za případné problémy.
S pozdravem
Ing. Petr Nasadil, vedoucí AZL, TZÚ

Eliška | 5.4.2016


Dobrý den,koupila jsem si drahý svetr z butiku francouzské značky za 1300,- Kč. Po prvním vyprání dle instrukcí zapustila modrá barva do bílé a reklamace byla vyřízena v můj neprospěch. Zdá se mi divné, že tak drahý svetr zapouští. Výrobce tvrdí, že jsem jej nechala namočený dlouho ve vodě, což není pravda. Je možné zboží zaslat k Vám na posouzení?

V případě této vady se jen velmi obtížně stanovuje zda zapouštění je z důvodu nedodržení doporučené teploty praní a nebo vady fixace barviva na textilním výrobku.
Správně, pokud máme posoudit objektivní zapuštění textilního výrobku po údržbě, ověřujeme tuto vlastnost na srovnávacím, nepraném vzorku, který vypereme a vyhodnotíme podle doporučeného symbolu údržby.
Pokud prodejce neuzná reklamaci na základě nedodržení doporučeného symbolu údržby (teploty prací lázně) není jak jednoznačně prokázat že použitá teplota byla dodržena. Pokud provádíme zkoušku např. na změnu barvy (zapouštění při praní), praní se provádí na kalibrovaném zařízení, definovaným způsobem. Výsledek je potom jednoznačně prokazatelný.
Namočení ve vodě, pokud není upřesněno či zakázáno na výrobku, nemůže být považováno za příčinu vady. Problémem potom zůstává použitá teplota prací lázně.
Pokud budete ale chtít posoudit Váš výrobek, zašlete jej prosím na adresu: TZU s.p., Václavská 6, 65841 Brno s kopiemi dokladů (kupní paragon, neuznaná reklamace, resp. odpověď na reklamaci), dále vaši adresu a telefon pro zpětný kontakt. My se podíváme, zda by nebylo možno popsat vadu na základě celkového vzhledu a budeme Vás informovat o možnostech dalšího postupu. V případě že nebude možné napsat posudek jednoznačně ve Váš prospěch tzn. nebude vada výrobku jednoznačně prokázána, posudek nezpracováváme a po sdělení zasíláme zpět za cenu poštovného.
Vladimír Štork, soudní znalec TZÚ

Štěpánka | 4.4.2016


Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu. Koupila jsem péřovou zimní bundu Tommy Hilfiger. Po prvním vyprání, i když jsem dodržela instrukce na štítku se peří v bundě přesunulo pouze na jednu stranu. Doma mám dvě péřové bundy a nikdy jsem tento problém neřešila. Bundu jsem reklamovala, ale reklamace nebyla vyřízena. Pokud bych si byla vědoma nějaké chyby z mé strany, ani bych si bundu reklamovat nedovolila. Tato bunda byla velmi drahá... Mohu se nějak bránit? Děkuji za radu.

Dobrý den,
Co myslíte tím, že reklamace nebyla vyřízena? Prodejce má povinnost vyřídit reklamaci a pokud by nedodržel stanovenou lhůtu, je možné odstoupit od smlouvy a obrátit se na Obchodní inspekci. Pokud byla reklamace vyřízena a zamítnuta, pak bude asi jednodušší, když nám zavoláte a domluvíme se na dalším postupu. Výrobek bychom potřebovali vidět a potřebujeme nahlédnout do kopií dokladů k reklamaci (zdůvodnění prodejce) Děkujeme
Ing. Petr Nasadil, vedoucí AZL, TZÚ

Marcela | 22.3.2016


Dobrý den, koupila jsem si kalhoty Leros, barva tmavě modrá a cena hodně vysoká, 2500,. Kč.Mám obarvenou kůži, zničené prádlo i halenku. Tuto zkušenost mám i s džinami S-Olier. Je možné, aby se takto nekvalitní a drahé značkové zboží prodávalo? Kde jsou nějaké kontroly? S pozdravem, Lipenská.

Dobrý den,
Kvalita zboží by měla být se značkou úzce spojena, ale jak jste sama poznala, ne vždy tomu tak opravdu je. Na druhou stranu předpokládám, že značkový obchod takto zřejmou vadu uzná a reklamaci vyřídí ve váš prospěch. Prodejce by měl uhradit i zničené spodní prádlo. Pokud dochází k takovému zapouštění, pak se velmi pravděpodobně jedná o zdravotně závadný výrobek! Pokud by reklamaci neuznali, obraťte se na soudního znalce.
Ještě doplním, že u tohoto typu výrobků výrobce někdy uvádí, že je třeba je před prvním použitím vyprat. Není to pravidlo a obvykle to ukazuje na fakt, že před praním je stálobarevnost nízká a po praní se výrazně zlepší. Pokud by měl výrobek nízkou stálobarevnost i po vyprání, pak jednoznačně nedoporučuji takový výrobek užívat.
Ing. Petr Nasadil, Vedoucí AZL, TZÚ
 
 

Irena | 22.3.2016


Dobrý den, obracím se na vás s dotazem. Může být zdvojená nit v délce 3 cm ve struktuře bavlněné utěrky důvodem k reklamaci, případně k požadavku na snížení ceny o 50%? Děkuji za odpověď, Irena

Dobrý den,
Obecně vzato, každá vada může být důvodem k reklamaci, pokud na ni nebyl zákazník upozorněn při prodeji. Záleží na jejím vzhledu a viditelnosti a dalších okolnostech. Osobně si myslím, že lze při reklamaci postupovat podle NOZ a vadu buď odstranit (pokud je to možné), případně vyměnit výrobek za jiný. Zda je adekvátní sleva o 50% nelze bez posouzení konkrétního výrobku určit.
Ing. Petr Nasadil, vedoucí AZL
 

verousek9 | 16.3.2016


Dobrý den, koupila jsem si krajkové tričko, po dvou vyprání se z krajky začly vylízat takové gumky jako třeba u spodního prádla. Reklamace mi nebyla uznána z důvodu běžného nošení, nebo špatného praní? Je to v pořádku? děkuji.

Dobrý den, 
z popsané závady není úplně jasné k jaké vadě došlo. Navrhuji zavolejte nám a domluvíme se na dalším postupu a případném posouzení výrobku.
Ing. Petr Nasadil, vedoucí AZL, TZU

Szdena | 4.3.2016


Prosím o radu zda je mozné nějak zastabilizovat barvu na broušene kůži ,kterou je potaženy volant je dost nepříjemné mít barevně ruce,rukavicky....každy den. Děkuji.Z

Dobrý den,
jsou dvě možnosti:
1) potah na volantu je jeho součástí a koupila jste auto s tím -  reklamujte u prodejce automobilu
2) potah jste si koupila jako doplňěk na volant - reklamujte v prodejně,kde jste potah zakoupila.
V současné chvíli ho sama nijak neustálíte.
Ing. Ivana Halamová, TZÚ

raša | 27.1.2016


Dobrý den,zakoupila jsem nové lyžařské kalhoty. Výrobce udává vodní sloupec 10 000. Jaké bylo mé překvapení,když jsem po hodině lyžování ve sněžení a navíc při jízdě v kabinkových lanovkách,tedy v suchu,byla úplně promočená a lyžování musela ukončit. Můj dotaz zní : lze tento výrobek reklamovat? Děkuji za odpověď Rašovská

Dobrý den,
Každý výrobek, který nesplní propagované vlastnosti či neodpovídá kvalitou lze reklamovat.
V tomto případě je otázka, zda k promočení došlo z důvodu průniku vody z venku, nebo zda se jednalo o pot, který nemohl procházet ven z kalhot díky omezené propustnosti par a kondenzoval uvnitř. V tomto případě je otázkou kvalita použité membrány.
Ing. Petr Nasadil, vedoucí AZL, TZU

Karolína | 1.1.2016


Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaké informace musí obsahovat dětské oblečení? Mám štítek se svou značkou, kterou budu upevňovat viditelně. Řeším etikety do vnitřních švů, kde budou symboly údržby, složení materiálu a velikost. Musí tato etiketa obsahovat ještě nějaké informace? Dále by mě zajímalo, pokud mám materiál bez atestu pro děti do tří let, ale i tak si zákazník vybere z něho ušít něco na miminko, jsem dostatečně chráněná, pokud to mám uvedené pouze ve vzorníku? Musím tuto informaci připevnit i na výrobek? Musí to být na etiketě, nebo stačí nastřelená kartička s informací? A poslední dotaz, pokud mám například čepici, která se dá nosit z obou stran a etiketa ve švu by rušila, stačí čepičku označit připevněnou kartičkou, kterou si zákazník odstřihne? Děkuji za Vaše odpovědi. Karolína

Dobrý den,
Máte hodně otázek, zkusím to vzít postupně…
Není univerzální odpověď, jak musí vypadat značení. Je to na výrobci a mělo by to „splnit účel“. Podle Nařízení 1007 musíte textilní výrobky (krom výjimek) označit údaji o materiálovém složení. Toto musí být spojeno pevně s výrobkem. Etiketou, splintovačkou apod… Pokud by se jednalo o výrobky na zakázku, platí taktéž určité výjimky… doporučuji se podívat do otázek a opovědí, které publikovala Evropská komise: http://tzu.cz/narizeni-ep-o-novem-znaceni-textilnich-vlaken
 
Požadavky na výrobky pro děti do 3 let se mohou různit v jednotlivých zemích EU. U nás je třeba splnit Vyhlášku 84/2001 Sb. tj. vydat v rámci obchodního styku písemné prohlášení, že výrobek je v souladu v touto vyhláškou. Bylo by vhodné to udělat na základě zkoušek všech použitých materiálů… prohlášení musí být k dispozici, pokud si je kontrolní orgány trhu vyžádají.
Pokud by si sám zákazník dodal látku a vy mu z ní ušila, doporučuji to smluvně ošetřit, aby odpovědnost převzal zákazník. V tomto případě není moc pravděpodobné, že by např. Obchodní inspekce do takového vztahu nějak zasáhla… každopádně váš zákazník by měl vědět (a mít sám zájem) si nechat na miminko ušít výrobky z nezávadných materiálů… troufl bych si tvrdit, že většina maminek by si nechala v tomto smyslu poradit… Zase – požadavky se vztahují na přímý styk s pokožkou, takže je třeba posoudit rizika vždy individuálně pro konkrétní výrobek…
 
Označení údržby lze udělat různě. Slovní popis je možný, použití symbolů údržby je také možné. Ale u symbolů je třeba mít v patrnosti, že jsou autorsky chráněny a je třeba mít na jejich používání licenci. Více www.sotex.cz
 
U dodávek na Slovensko bude povinnost všechny informace dodat zákazníkovi ve slovenštině…
 
S pozdravem,
Ing. Petr Nasadil, TZU

Linda Indrová | 21.12.2015


Dá se prokázat že zboží deklarované jako nové a nenošené bylo vypráno? To, že je prokazatelně cítit pracím práškem asi nestačí...:-)

Každý textilní výrobek prochází řadou mokrých operací z nichž mezi poslední patří praní. Takže všechny nové výrobky byly v nějaké fázi výroby určitě vyprány. Jestli je výrobek skutečně nový lze posoudit např. podle opotřebení nejvíce namáhaných částí (např. rukávy, límec, opotřebení zdrhovadel apod.)
Pokud by ho měl někdo například jen jednou na sobě, tak to pravděpodobně jednoznačně poznat nebude možné…
Ing. Petr Nasadil, vedoucí AZL

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka:
Kontrolní text: CAPTCHA Image
Opište prosím kontrolní text: