Certifikáty    
> Dotazy > Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

Dobrý den, kupovala jsem si halenku, ale nezdál se mi materiál na ramenou, byl takový trošku ošuntělý. Prodavačka mi pohotově nabídla slevu a já jsem si zboží koupila. Nicméně, halenka je zdobená kamínkama swarovski, které jsou velmi ostré a způsobují zatrhávání a žmolky na haleně. Zkoušela jsem po vzoru kamínků přejet zápěstím a zůstaly mi na kůži škrábance. Halenu jsem měla jedenkrát na sobě, protože to byl dárek. Po té, co jsem ji vysvlékala se kamínky pozatrhávaly a kolem dekoru vypadají šaty jako několikrát prané a tisíckrát nošené.Po 14 dnech od zakoupení jsem je jela reklamovat. Reklamaci mi zamítli. Jsem z toho zoufalá. Nedovedu si představit jak by šaty vypadaly kdybych je opravdu nosila denně a prala je.Předem děkuji za každou radu.

Frmi, 19.6.2014
Dobrý den, asi bude zapotřebí halenku poslat s kopiemi všech dokladů na TZÚ. My se podíváme a sdělíme co s tím. Dále bude také dobré použít dopis pro informaci, pokud jej nemáte tak se ozvěte, prosím. Vladimír Štork, soudní znalec TZÚ

Dobrý den, koupila jsem potah na matrace zn. Sanitized, výrobce Dřevočal s.r.o. U výrobku je štítek s informací, že byl výrobek ověřen Vaším ústavem. Je možné ověřit, zda jsou výrobky skutečně u Vás cetrifikovány a vyrobeny z materiálu dle švýcarské technologie sanitized? Děkuji Tkáčová

Olga Tkáčová, 16.6.2014
Přeji pěkný den, Předmětem hodnocení materiálů používaných na matrace Dřevočal je jejich zdravotní nezávadnost. Ta byla na certifikovaných materiálech prokázána. Technologie výroby, materiálové složení popř. další užitné parametry nebyly předmětem hodnocení, nebyly klientem požadovány a nejsou ani povinně vyžadovány k hodnocení nějakou českou technickou specifikací. V certifikátu a dalších dokumentech jsou materiály označeny tak, jak je deklaruje zákazník. Zdraví Ing. Svatava Horáčková, vedoucí COV

Dobrý den, obracíme se na Vás s žádostí o radu. U plavek máme české označení materiálu, ovšem jelikož se jedná o dovoz z Německa, slovo podšívka je označena na tkané etiketě pouze slovy futter/lining. Musí být i tyto pojmy přeloženy do češtiny, např. na papírové etiketě připevněné ke zboží? Děkujeme za odpověď

Lenka, 9.6.2014
DObrý den, domnívám se, že ANO. Ing. Petr Nasadil, Vedoucí AZL, TZÚ

Dobrý den, před rokem jsem si koupila černé boty Rieker -cena 1.549,-Kč. Boty mi barví nohy, ponožky i punčochy. Když jsem chtěla zboží vrátit, že boty barví, že je nosím tím pádem minimálně, prodavačka mi je odmítla vzít zpět, že prý je to normální, že je to kůže. Tvrdila mi, že prý si je mám uvnitř nastříkat lakem na vlasy a neobtěžovat. ?? Tak nevím?? Poradíte?? Nemám v ruce nic, ani potvrzení o odmítnutí reklamace. :-(( Děkuji.K.

vendy, 5.6.2014
Dobrý den, V první řadě je důležité, aby reklamace byla vyřízena v souladu s občanským zákoníkem. Máte právo na uplatnění reklamace a máte právo na to, aby byla prodejcem vyřízena (byť zamítavě). V případě, že se toto nestane, kontaktujte Českou obchodní inspekci. Z hlediska stálobarevnosti obuvi doporučuji kontaktovat laboratoř AZL Otrokovice (ing. Štachová), která se zkoušením obuvi dlouhodobě zabývá a určitě vám poradí. www.azl.cz. Ing. Petr Nasadil, TZÚ

Dobrý den, děkujeme Vám za cenné rady a vyjádření, velmi nám pomohly. Obracím se na Vás ještě se dvěma dotazy. Jaký je oficiální český název materiálu lycra a micromodal. Někteří distributoři ponechávají variantu s písmenem c, tj. lycra a micromodal, a jiní uvádějí variantu s písmenem k, tj. lykra a mikromodal. Děkujeme za odpověď.

Lenka, 29.5.2014
Dobrý den, materiálové složení na výrobcích musí být označováno dle Nařízení EU č. 1007/ 2011. Příloha 1 Nařízení obsahuje seznam názvů textilních vláken. Pokud nenaleznete vlákno v seznamu, nemůžete označení použít. Lycra je, tak jako třeba spandex, pouze obchodní název, správné označení je elastan. Dále je v seznamu modal, ne micromodal. Celé nařízení najdete ke stažení na http://www.tzu.cz Ing. Ivana Halamová,TZÚ  

Dobrý den, obracíme se na Vás s několika dotazy. Jsme specializovaná prodejna s dámským, pánským a dětským prádlem. Od distributora nakupujeme kalhotky z Itálie, jsou dodávány v krabičkách, na nichž je uveden český překlad materiálu a označení distributora. Z důvodu úspory prostoru jsme kalhotky vybalili z krabiček a v případě zakoupení jsou vysvětlivky s českým překladem materiálu a údaji o dovozci přidány k paragonu. Je toto řešení přípustné nebo musí být i v okamžiku nabídky zboží tyto údaje k dispozici, např. nalepení námi vytvořeného papírku s českým překladem přímo na zboží? Dále jsme zjistili, že u plavek, které prodáváme jako set, je materiálové složení se symboly ošetřování pouze na kalhotkách, nikoli na podprsence. Stačí označení na 1 kuse soupravy? Obdobná situace nám vznikla u pyžam. U dříve zakoupeného zboží je materiálové složení, symboly ošetřování, označení výrobce pouze na kabátku, nikoli na kalhotech. Stačí označený pouze 1 kus v soupravě nebo musí být označené oba? A pokud bychom nalepili námi provizorně vyrobené štítky na kalhoty, bude to dostatečné? Musí být u podprsenky označen materiál rubní a lícní strany zvlášť? Na štítku zboží je uveden výrobce, např. Ruko, Lamido. Musí tam být napsána celá adresa výrobce nebo distributora včetně ulice? Po dodání podprsenek značky Lormar z Itálie jsme zjistili, že toto zboží nesmírně zapáchá. Je tato zjištěná vada předmětem reklamace? Můžeme brát odpovědi na kladené otázky za oficiální pro případ kontroly ČOI? Děkujeme za odpověď

Lenka, 26.5.2014
Otázka 1 - Od distributora... Odpověď 1 Vámi popsané řešení není přípustné. Informace o materiálovém složení textilního výrobku, pokud podléhá povinnosti uvádět značení, musí být v okamžiku prodeje pevně spojena s výrobkem. Obecně platí, že označení musí být trvanlivé, snadno čitelné, viditelné a přístupné. Více informací lze nalézt k výkladu Nařízení 1007, které najdete na našich www stránkách: http://www.tzu.cz/narizeni-ep-o-novem-znaceni-textilnich-vlaken-CZ12607 Otázka 2 - Dále jsme zjistili... Odpověď 2 Výklad může být trochu sporný (viz. otázky a odpovědi), ale domnívám se, že ano – pokud je prodávána jako set a pokud mají obě části stejné materiálové složení. Domnívám se, že situace je podobná jako příklad v otázkách a odpovědích s rukavicemi… Otázka 3 - Obdobná situace.... Odpověď 3 - viz. předchozí odpověď Otázka 4 - Musí být u podprsenky ... Odpověď 4 - U korzetářských výrobků ... Otázka 5 - Na štítku zboží je uveden ... Odpověď 5 - zákon 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele v § 10 říká: (1) Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny a) označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, názvem výrobku, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití,  Detaily jak konkrétně označení provést nejsou uvedeny. Takže si myslím, že by to mělo vyplynout z povahy výrobku. Dle mého názoru by to mělo být u běžných textilních výrobků postačující. Toto se ale netýká třeba textilních hraček či ochranných oděvů na které se vztahuje ještě další legislativa. Otázka 6 - Po dodání podprsenek ... Odpověď 6 - Pokud je zápach nesmírný, tak rozhodně ano J. Pokud výrobce neuzná tuto vadu, je třeba postupovat formou soudního sporu a k ohodnocení pachu bude s velkou pravděpodobností přizván soudní znalec. Otázka 7 - Můžeme brát odpovědi ... Odpověď 7 - Právní názor Textilního zkušebního ústavu může být brán jako názor soudně znaleckého ústavu. Není možné ho považovat za výklad práva. K tomu je oprávněn pouze soud.

Dobrý den, koupila jsem si džíny , byly celkem drahé (3000 Kč), po prvním vyprání se vytáhly a nesedí mi (plandají na mě). Prala jsem na teplotu, která byla uvedena v pracích symbolech na džínách. Vztahuje se na tento problém reklamace. Džíny se mi jinak velmi líbí, pouze bych je potřebovala vyměnit za menší číslo. Děkuji za odpověď

Kristýna, 23.5.2014
Nesetkala jsem se s vytáhnutím džín po praní, ale při nošení a toto není důvod k reklamaci. Po praní se obvykle „stáhnou“.  Ing. Elen Klašková, TZÚ

Dobrý den. Na začátku března jsem si koupila tmavé džíny. Ty mi obarvily kožené boty a kabelku. Chystám se je jít zreklamovat. Chci se zeptat, zda když si kupuji tmavé džíny, mám počítat s tím, že než je párkrát vyperu, že budou barvit, nebo už to, že od začátku barví, je bráno jako kazové zboží? Jak se v tomto případě bránit? Je totiž strašně omezující stále myslet na to, že mám tmavé džíny a ty mi mohou obarvit spoustu dalších věcí, ze kterých tu barvu už nedostanu. Výrobce se nejspíš chrání tím, že na džíny dá štítek, kde je anglicky napsáno, že k těmto džínům by si člověk neměl brát bílé či světlé oblečení... Mně konkrétně tmavé džíny zabarvily tmavě šedé boty a kabelku ve stejné barvě. Nosím hlavně tmavé džíny a už jsem bezradná, kde je nakupovat. Dají se rozpoznat kvalitní od nekvalitních ještě než si je člověk koupí? Mockrát děkuji za odpověď.

Dana, 11.5.2014
Jestliže nějaká textilie zabarvuje cokoliv jiného, obvykle to není vlastnost materiálu, ale spíše vada. Pokud je potřeba výrobek před použitím nějak „dodělat“, pak musí výrobce – prodejce na tuto skutečnost před zaplacením upozornit (např. kolikrát vyprat a jak). Český jazyk je legislativní požadavek zákona o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. , v platném znění. Upozornění v angličtině není pro český trh. Reklamujte a při neuznané reklamaci se obraťte o pomoc na soudního znalce z oboru textil. Pokud na výrobku nebudou jakékoliv poznámky o možnosti zabarvování, pak by neměl barvit. Vyvarujte se rovněž pojmu, který se na džínách někdy uvádí – může zabarvovat ( kdy, co, jak), tyto džíny obvykle barví. Ing. Elen Klašková, TZÚ

Dobrý den, je možné potvrdit, že geotextilie FILTEK - certifikát SŘV č.1021-CPD-008/06 organizace DEKTRADE je skutečně 100% polypropylén? Děkuji

Alda, 9.5.2014
Podle technické dokumentace předložené k certifikaci se jedná o 100% polypropylen. V rámci certifikace geotextilií však skutečné materiálové složení neověřujeme, je to deklarace a zodpovědnost výrobce. Ing. Svatava Horáčková, vedoucí certifikace výrobků, TZÚ

Dobrý den, koupila jsem si úpletovou halenku převážně tmavé barvy. Na prsou je podšívka, na bocích a pod knoflíky je černý materiál, který zabarvuje spodní prádlo. Při reklamaci mi bylo sděleno, že mám pod tmavý materiál nosit tmavé prádlo. Já mám však obavy, že materiál může také negativně působit na kůži. Také spodní lem je oentlován a materiál se roluje, takže spodní okraj je srolovaný a je vidět rub látky. Halenka měla být na spodním okraji založená a ne jen oentlovaná. Pro mne je to důvod k vrácení halenky, ale mám obavu, že mi to prodejce opět neuzná. Děkuji za odpověď.

Dana, 28.4.2014
Dobrý den, Každý výrobek na trhu musí mimo jiné splňovat požadavky na zdravotní nezávadnost. Zapouštění, které se projevuje popsaným způsobem, může být zdravotně závadné. Konkrétní stav by prokázala až příslušná zkouška stálobarevnosti. Pokud výrobce neuzná reklamaci, domluvte se s ním na možnosti nechat výrobek posoudit znalcem (náklady by v případě prokázání vady měl nést prodejce – záleží na dohodě a jeho ochotě). Pokud ani pak reklamaci neuzná a navržené řešení nebude akceptovat, zbývá jako řešení jen soudní spor. Ing. Petr Nasadil, Vedoucí AZL, TZÚ

Nový dotaz

Jméno nebo přezdívka:
Email: (Nebude zveřejněn)
Otázka: