Textilní zkušební ústav poskytuje znalecké služby jako soudně znalecký ústav pro textil podnikům i široké veřejnosti. Ústav je zapsán v oddílu II seznamu znaleckých ústavů vedeném Ministerstvem spravedlnosti. Odkaz na tento zápis naleznete ZDE.
Cílem naší znalecké činnosti je pomoci při hledání příčiny vzniklého problému tak, aby nebyla poškozena ani jedna ze stran případného sporu. Proto je náš ústav tak často využíván – jako třetí, nezávislá strana.
V případě podnikových sporů nebo spotřebitelských reklamací můžete využít několika způsobů posouzení:
1) Posudek soudního znalce
Nejčastějším příkladem jsou posudky ve sporech o kvalitu dodávek mezi podniky nebo posouzení škod vzniklých při pojistných událostech. Je to rozsáhlá a časové náročná činnost, která se liší podnik od podniku a případ od případu, takže se cena sjednává dohodou. Pokud se týká spotřebitelských reklamací, měl by takový posudek být pro spotřebitele až posledním krokem. Mělo by být před zpracováním soudně znaleckého posudku jasné, že na výrobku je opravdu vada, kterou zadavatel požaduje posoudit a lze učinit jednoznačný závěr o jejím původu. Je tedy třeba udělat prvotní šetření a podle potřeby provádět náročnější technické zkoušky potřebné k prokázání příčiny vady atd. Posudek soudního znalce může být dražší než reklamovaný výrobek.
Posudek soudního znalce je oficiální dokument, vydaný podle zákona č. 36/1967 Sb. o znalcích a tlumočnících v platném znění, který slouží i pro případné soudní spory. Posudek obvykle popisuje jak výrobek, zjištěnou vadu/vady, tak i metody, jak byl prohlížen, posuzován a případně, které metody byly uplatněny pro zjištění vady. Jednoznačně definuje závadu a nároky vzniklé ze zjištění. Jedná se o rozsáhlejší materiál, jehož zpracování vyžaduje odborné vědomosti a znalosti na vysoké úrovni. Časová náročnost zpracování posudku je značná, protože se skládá jak z makroskopické prohlídky, tak i z případného zkoumání detailů a aplikování různých technických metod a zkoušek k odhalení příčin vzniku problému.
2) Posouzení dopisem
Posouzení formou dopisu není výstup vhodný pro soudní spor. Může být použito např. jako podpora pro rozhodnutí prodejce o spotřebitelské reklamaci. Pokud požaduje zadavatel, spotřebitel nebo prodejce posouzení, zda na výrobku je vada, která je předmětem reklamace nebo jaké byly příčiny vzniku vady formou dopisu, musí to specifikovat v objednávce.
Posouzení dopisem je takovým způsobem posouzení, které je vhodné zejména pro řešení spotřebitelských reklamací. Vyjadřuje odborné stanovisko znaleckého ústavu z dané oblasti, v našem případě z textilu. Jedná se o oficiální dokument, kterým může argumentovat spotřebitel i obchodní společnost. Jedna nebo druhá strana si vyžádá odborný názor třetí nezávislé strany. Pokud nedojde ke shodě, může se spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci, která má k tomuto účelu zřízeno Oddělení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) https://www.coi.cz/informace-o-adr/ .
Pokud řešíte problém s reklamací textilního výrobku a zvažujete, že využijete námi nabízených možností, prosím, mějte na paměti, že je třeba dodat k Vašemu případu řadu dokumentů. Ty jsou specifikovány zde:
1) Zaslat objednávku písemně nebo elektronicky. Objednávka musí obsahovat:
2) K objednávce přiložte kopie dokumentů, které jsou/byly k výrobku při zakoupení přikládány/přiloženy a pokud je to možné tak též kopii reklamačního protokolu s vyjádřením k reklamaci; v případě reklamace z výroby materiálový list, podmínky údržby, apod.
3) Výše specifikované dokumenty spolu s posuzovaným výrobkem doručí zadavatel na adresu TZÚ.
Způsob a podmínky posouzení:
1) V případě, že budou včas podány všechny potřebné informace, pak TZÚ zpracuje posouzení do 1 měsíce od dodání výrobku a dokumentace. Chyby v komunikaci na straně zadavatele a nutnost upřesňování požadavků může termín dokončení posudku oddálit.
2) Výsledek posouzení (znalecký posudek, dopis) bude doručen zadavateli na dobírku, pokud není vysloveně domluveno jinak. Cena poštovného a balného se přičítá k celkové ceně posudku. Aktuální cena poštovného se řídí platným ceníkem České pošty, a.s. a je ovlivněna zejména hmotností zásilky. Posuzovaný výrobek se vrací zadavateli, pokud není dohodnuto jinak.
Pokud potřebujete poradit, či máte zájem o zajištění některých z výše zmíněných způsobů posouzení, kontaktujte nás na: [email protected]
Zajímavé informace o soudněznaleckých posudcích můžete nalézt ZDE.