Dobrý den, objednala jsem od firmy pro potřeby mého hotelu povlečení z bavlněného saténu. Již po 2 měsících užívání začala část měnit barvu ze světle šedé na zelenošedou, a také se velmi zhoršila kvalita. Namísto hladkého "saténového" omaku povlečení žmolkovatí, někde se tvoří malé dírky. Pereme standardně na 60. Povlečení z bavlněného saténu mám již z minulosti od jiného dodavatele, a i po 8 letech užívání je kvalita lepší, než u nově dodaného povlečení. Jsem z toho dost zklamaná. Povlečení nyní reklamuji, ale očekávám nepříjemnosti, případně zamítnutí reklamace. Jelikož mě celá objednávka povlečení stála nemalé peníze, chtěla bych se zeptat, jak v takovém případě postupovat? Mohu nechat udělat nějaké nezávislé testy, zda se opravdu jedná o bavlněný satén, a jaké kvality? Předem děkuji za odpověď, s přátelským pozdravem Sabina Kmec
,
Dobrý den,
je rozdíl v kvalitě, kterou si kupuje spotřebitel pro domácí použití a v kvalitě, kterou by mělo splnit prádlo v hotelu s ohledem na četnost praní a případně praní v prádelně ve velké náloži praček. Na Vaši otázku je asi odpověď, že záleží, jakou kvalitu jste si koupila. Z pohledu B2B vztahu neplatí běžné postupy reklamace pro spotřebitele, firmy si musí záruky definovat smluvně. Doporučuji, aby při nákupu firmou byl vždy součástí smlouvy technický list nebo specifikace vlastností nakupovaného prádla. Bez toho se nedá rozumně nic vyreklamovat… Měla by zde být uvedena alespoň pevnost v přetrhu, změna rozměrů po údržbě, stálobarevnost a zdravotní nezávadnost. Měly by tu být uvedeny i podmínky údržby, např. zda prádlo přežije bubnovou sušičku.
Minimální doporučené hodnoty najdete na našem webu v Oborových specifikacích. Doporučuji z nich vycházet při stanovování minimálních požadavků na prádlo. Pak by se riziko podobného průšvihu mělo snížit (nebo alespoň jít řešit „snadnou reklamací“, kdy zkušebna ověří, zda nové prádlo má vlastnosti specifikované ve smlouvě, tj. zda dodavatel plní, co se plnit zavázal – takový závazek už lze celkem snadno vymoci např. soudní cestou).
Lze předpokládat, že dodavatel se bude snažit garantovat co nejměkčí podmínky, aby se vyhnul reklamacím. Na Vás pak bude, abyste si určila, z čeho se prostě nedá uhnout a na čem trváte.
https://www.tzu.cz/vydane-oborove-specifikace
S pozdravem
Ing. Petr Nasadil
TZÚ
P.S. Nabízíme i různá školení, kde se problematika kvality popisuje a vysvětluje včetně příkladů reklamací. Pokud by to pro Vás bylo zajímavé, lze třeba využít i tuto cestu.
https://www.tzu.cz/vzdelavani